0140555 - Beleidsplan jeugdhulp 2015-2018

From GBV

0140555Jeugdbeleid en jeugdzorg

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2014/11/25
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

Voorzitter,

Met de hoofdlijnen van dit beleidsplan zit u op onze lijn. En dat is natuurlijk prettig. We vinden dit dossier ook zodanig belangrijk, dat het mooi zou zijn als het breed gedragen werd in deze gemeenteraad.

Maar, voorzitter, soms zijn formuleringen vaag en voor verschillende interpretaties vatbaar. Of wordt er verzuimd om heldere keuzes te maken en blijven we als het ware hinken op twee benen.

Voorzitter, we vinden het jammer dat het college geen voorzet doet voor sturing op maatschappelijke resultaten. Het plan is duidelijk: het gaat bij de doelstellingen om inspanningsverplichting, waardoor de doelen van de transitie wel duidelijk zijn, maar we hebben met elkaar geen zicht op de gewenste maatschappelijke effecten. Het eerstgenoemde doel, dat kinderen gezond en veilig opgroeien en hun kwaliteiten kunnen ontwikkelen, krijgen we niet in het vizier. We willen het wel, maar of we het ook doen, blijft onduidelijk.

Voorzitter, we zouden graag zien dat het college de gewenste maatschappelijke effecten concreter maakt en daarbij voorsorteert op het kunnen meten van en sturen op deze maatschappelijke resultaten. Nu hebben we op dit gebied naar ons idee nog niets en dat is te weinig.

Voorzitter, preventie. Iedereen vindt het belangrijk dat daar op wordt ingezet. We willen niet dat kinderen in de ellende komen en bovendien is voorkomen niet alleen beter, maar ook goedkoper dan genezen.

Wij willen het college vragen om het hoofdstuk over preventie nog 'ns goed onder de loep te nemen. Daarbij zou wat ons betreft naar de volgende punten moeten worden gekeken:

  • Maak beter duidelijk wat we willen voorkomen. Dat we willen voorkomen dat kinderen in een situatie komen dat ze hulp nodig hebben, is duidelijk, maar waar hebben we het dan over. Waarschijnlijk heeft deze onduidelijkheid te maken met het gebrek aan helderheid over de eerder genoemde maatschappelijke resultaten van het plan.
  • Wat ons betreft is ook onduidelijk wat de effecten zijn van de verschillende activiteiten binnen dit hoofdstuk.
  • Wilt u alstublieft 'civil society' en 'pedagogische civil society' vervangen door begrijpbare Nederlandse termen? Zo spannend is het nu ook weer niet dat een waas van geheimzinnigheid nodig is.
  • Ha, bij jeugd en veiligheid hebben we het ineens over jongeren waar het minder goed mee gaat, die overlast veroorzaken of uiteindelijk terechtkomen in de criminaliteit. Dat willen we blijkbaar niet. Zit hier iets bij voor de maatschappelijke effecten en wat we met preventie willen bereiken?

Voorzitter, onder jeugdhulp zien we dat de gemeente verplicht is om een voorziening te bieden als jeugdigen en ouders het op eigen kracht niet redden. De gemeente moet dan de jeugdige in staat stellen om gezond en veilig op te groeien, te groeien naar zelfstandigheid, voldoende redzaam te zijn en maatschappelijk te participeren.

Voorzitter, eerder is gesteld dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de opvoeding. En hier is de gemeente verantwoordelijk voor het resultaat. Wat ons betreft gaat er dan iets mis. En dat is dat we met elkaar niet helder hebben wat we van ouders verwachten, dat we het die ouders ook niet duidelijk vertellen wat we van hen verwachten, maar dat we wel zeggen dat als het niet goed gaat, de gemeente inspringt.

Voorzitter, het is onze ervaring dat zo duidelijk als maar mogelijk uitleggen wat je verwacht, de ruimte geven om zelf te bepalen hoe aan de verwachtingen wordt voldaan en concrete hulp bieden als dat nodig is of wordt gevraagd, dat deze combinatie een goed recept is. Ook in de jeugdzorg. Wat ons betreft wordt het plan langs deze denkrichting aangescherpt.

Voorzitter, het sociale wijkteam speelt ook voor de jeugdzorg een belangrijke rol en mensen van bureau jeugdzorg worden opgenomen in de sociale wijkteams. Vraag aan het college is of deze mensen ook breed inzetbaar moeten zijn, of zich blijven focussen op de jeugd.

Tweede termijn

Hannie3.jpg

Hannie Broekhoven

Staat voor goed onderwijs, behoud van natuur en (cultuur-) historie en voor ontwikkeling van duurzame sociale voorzieningen.
Henk van Ginneken.jpg

Henk van Ginneken

Man van weinig woorden, maar vooral daden. Staat voor een verstandig, rechtvaardig en financieel gezond burgerklimaat.
Monique.jpg

Monique Flipsen
Zet me graag in voor de agrariërs en een betere verbinding tussen hen en de burgers,

We hebben elkaar nodig.
Wil Muskens.jpg

Wil Muskens

Biologisch melkveehouder en gepensioneerd vrijwillig brandweerman. Belangenbehartiger voor Oosteind, veiligheid en verantwoord groen.
caption
Gezond Burger Verstand is een lokale politieke partij in de gemeente Oosterhout.
caption
Ook lid worden van Gezond Burger Verstand? Dat kan! Neem hiervoor contact op met info@gezondburgerverstand.nl.
caption
Contact
Neem contact op met een van de fractieleden.