Steunfractievergadering 2014/01/20

From GBV

Steunfractievergadering 2014/01/20

Datum 20 January 2014
Notulist Regina
Locatie Stadhuis Kamer 2
Aanwezig
Afwezig
Wijzigmode_edit


Groepsfoto

De groepsfoto wordt a.s. zondag om 10:30 gemaakt. Verzamelen bij de ingang van het gemeentetehuis. Dresscode: bodywarmer!!

Gegevens voor stemlijsten

Ad stuurt deze week een formulier toe naar iedereen met het verzoek de gegevens te controleren / in te vullen en daarna te ondertekenen en terug te sturen. Deze gegevens zijn nodig om de leden op de stemlijst te kunnen plaatsen. Het formulier moet uiterlijk 3-2-2014 bij de gemeente zijn ingeleverd. Het verzoek aan degene die op de lijst komen te staan dit uiterlijk volgende week maandag in te leveren bij de steunfractie vergadering.

De Bussel

Er wordt binnen de gemeente serieus nagedacht over het Theater (de programmering) in de Bussel. De kosten hiervan bedragen 1,3 miljoen per jaar. Men denkt na over een loskoppeling van het Theater van De Bussel. De onderbouwing van de kosten worden naar Ad toegezonden.

Waar staat GBV voor? Geen 1,3 miljoen aan kosten met als gevolg geen Tineke Schouten meer of 1,3 miljoen met een programma? Pas nadat zekerheid is verkregen over de kosten en de geluiden dat er wordt gedacht aan versobering van de programmering, zal GBV daar een standpunt over innemen.

Schoolzwemmen

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3543930/2013/11/13/Heb-jij-nog-schoolzwemmen-Wij-niet.dhtml http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws/artikel/nieuws/schoolzwemmen-bijna-overal-afgeschaft/

Schoolzwemmen wordt / is in vele gemeenten al afgeschaft. Dit zorgt ervoor dat veel kinderen niet meer kunnen zwemmen, vooral achterstandskinderen. GBV is voor schoolzwemmen.

Raadsvergadering

Morgen is er een raadsvergadering.

Participatiewet Wat houdt de Participatiewet in? Het kabinet wil 1 regeling voor alle mensen die kunnen werken, maar daarbij ondersteuning nodig hebben. Deze regeling heet de Participatiewet. In de Participatiewet worden de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en een deel van de Wajong samengevoegd.

Met de Participatiewet wil het kabinet bereiken dat zoveel mogelijk mensen deelnemen (participeren) aan werk. Het gaat nu nog om een wetsvoorstel. De Tweede Kamer en de Eerste Kamer moeten het voorstel nog goedkeuren. Pas daarna kan de wet worden ingevoerd. De verwachting is dat de wet 1 januari 2015 ingaat.

De hoofdlijnen van het wetsvoorstel Dit zijn de hoofdlijnen van het wetsvoorstel:

Vanaf 1 januari 2015 is de Wajong er alleen nog voor jonggehandicapten die nooit zullen kunnen werken. Wie mogelijkheden heeft om te werken, kan bij de gemeente vragen om ondersteuning bij re-integratie en/of een uitkering. De Wet sociale werkvoorziening (WSW) wordt afgesloten voor nieuwe werknemers. Wie niet zonder ondersteuning kan werken, kan bij de gemeente hulp vragen.

Wat betekent de Participatiewet voor mensen met Wajong? Wanneer het huidige wetsvoorstel wordt goedgekeurd en de Participatiewet doorgaat, wordt iedereen die nu Wajong heeft opnieuw beoordeeld. Hoe deze beoordeling precies gaat en wie wanneer wordt beoordeeld, is nog niet bekend. Dit wordt de komende tijd uitgewerkt.

Blijkt uit de beoordeling dat iemand nooit zal kunnen werken? Dan blijft deze persoon bij UWV voor een Wajong-uitkering. De verwachting is dat dit geldt voor 100.000 van de bijna 240.000 mensen met Wajong.Blijkt dat er wel mogelijkheden zijn om te werken? Dan eindigt het recht op Wajong na zes maanden en wordt deze persoon overgedragen aan de gemeente. Wie geen recht meer heeft op Wajong, kan bij de gemeente vragen om ondersteuning bij re-integratie en/of een uitkering. UWV zet zich in om de overdracht naar gemeenten zorgvuldig te organiseren en heeft daarover overleg met de gemeenten. De overdracht van UWV naar gemeenten zal stapsgewijs gaan. Dit zodat iedereen tijd heeft zich voor te bereiden op de nieuwe situatie.

De Participatiewet is nu nog een voorstel. Zodra de wet wordt aangenomen, kan UWV meer informatie geven over de veranderingen die deze wet met zich meebrengt.

Afspraken met werkgevers De overheid heeft met werkgevers afspraken gemaakt om meer mensen met een beperking aan werk te helpen. Werkgevers hebben beloofd om de komende jaren voor meer banen te zorgen. In 2014 zijn dat 5000 banen. Deze banen zijn voor mensen met een beperking die zonder ondersteuning niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. Ook de overheid gaat zorgen voor extra banen. In totaal moeten er de komende jaren 125.000 banen vrijkomen.

Ook is afgesproken dat iedereen ten minste het minimumloon verdient, ook wie hier vanwege een beperking eigenlijk niet toe in staat is.

De gemeente Oosterhout gaat onderzoek doen naar de Wava / Go met de opties 1) continueren van de Wava / Go maar in een andere vorm. 2) het afschaffen van de Wava / Go (besparing van overhead). Participatiewet moet een flink bedrag opleveren, maar de mensen moeten toch een goede dagbesteding hebben.

Drugsbeleid (niet beleidsbepalend) Woonvisie (niet beleidsbepalend) Regeling artikel 255 BW Omschrijving van de procedure Dit artikel behandelt de verhoging van de huurprijs van een woonruimte naar aanleiding van een verbetering aan de woning die door de verhuurder is aangebracht. De verhuurder heeft dan de mogelijkheid de door hem gemaakte kosten (deels) door te berekenen aan de huurder door middel van een verhoging van de huurprijs. Deze kunnen zijn: Het niet-gesubsidieerde kostendeel als voorzieningen zijn aangebracht die verband houden met een maatregel die gericht is op het opheffen of verminderen van beperkingen die een gehandicapte bij normaal gebruik van de woonruimte ondervindt. Voorwaarde is dat ingevolge een wettelijke regeling een financiële tegemoetkoming is verleend. Woningverbeteringen die de huurder meer woongenot opleveren. Zowel huurder als verhuurder kunnen de Huurcommissie verzoeken uitspraak te doen over de redelijkheid van de huurprijs na verbetering. Termijn van indienen verzoekschrift - Bij individueel aangebrachte verbeteringen aan een enkel perceel (bijv. 1, 2 of 3 hoog) of aan een enkele woning: Binnen drie maanden, gerekend vanaf de eerste van de maand volgend op de dag waarop de verbeteringen gereed zijn gekomen. - Bij complexgewijze verbeteringen: Binnen drie maanden gerekend vanaf de eerste van de maand volgend op de dag waarop de verbeteringen in de laatste woning van het complex gereed zijn gekomen. Onder datum van gereedkoming wordt verstaan de dag waarop de werkzaamheden klaar zijn. Dit is het moment dat huurder het genot heeft van de voorziening, nadat de verbeteringen zijn opgeleverd. Beoordeling door de Huurcommissie De Huurcommissie beoordeelt of de huurverhoging in redelijke verhouding staat tot de gemaakte kosten ter verbetering van het woongerief. De nieuwe huurprijs mag niet hoger zijn dan de maximale huurprijsgrens bij de nieuwe puntenwaardering nadat de verbeteringen zijn aangebracht (http://www.huurgeschil.nl/huurgeschil.nl_beleid_huurverhoging_na_woningverbetering.pdf).

Extra huurverhoging hogere inkomens en middeninkomens


Het kabinet wil zorgen dat er meer sociale huurwoningen beschikbaar komen voor lagere inkomensgroepen. Vanaf 1 juli 2013 gelden er hogere percentages voor maximale huurverhoging voor hogere inkomens en middeninkomens. Het kabinet wil hiermee de doorstroming van hogere inkomensgroepen stimuleren en het scheefhuren tegengaan.

Vragen over inkomensafhankelijke huurverhoging

Het ministerie van BZK heeft een overzicht gemaakt met de meest gestelde vragen over inkomensafhankelijke huurverhoging.

Maximale huurverhoging per 1 juli 2013 voor zelfstandige woningen

De maximale jaarlijkse huurverhoging was in de jaren 2007-2012 gelijk aan de inflatie. Vanaf 1 juli 2013 zijn de percentages voor de maximale huurverhoging weer hoger dan de inflatie.

Voor zelfstandige woningen (bijvoorbeeld eengezinswoningen, appartementen, portiekwoningen) is de maximale huurverhoging per 1 juli 2013 afhankelijk van het inkomen van het huishouden. Dit betekent een huurverhoging van maximaal: inflatie + 1,5% voor huishoudinkomens tot € 33.614; inflatie + 2,0% voor middeninkomens. Dit zijn huishoudinkomens van € 33.614 tot € 43.000; inflatie + 4,0% voor hogere inkomens. Dit zijn huishoudinkomens boven € 43.000.

De inflatie over 2012 was 2,5%. Hierdoor gelden uiteindelijk per 1 juli 2013 de volgende percentages voor de maximale huurverhoging: 4% voor huishoudinkomens tot € 33.614; 4,5% voor middeninkomens (0,5% extra); 6,5% voor hogere inkomens (2,5% extra).

De wetsvoorstellen die deze extra huurverhoging regelen, zijn door het parlement aangenomen.

De huurtoeslag blijft bestaan om woningen voor lagere inkomens betaalbaar te houden. De 1,5% huurverhoging boven inflatie wordt voor het grootste deel gecompenseerd door de huurtoeslag.

Maximale huurverhoging voor kamers, woonwagens en woonwagenstandplaatsen

Voor kamers, woonwagens en woonwagenstandplaatsen is de maximale huurverhoging per 1 juli 2013 4% (inflatie + 1,5%).

Inkomen huurders vaststellen

Onder het huishoudinkomen vallen alle inkomens van de huurder en overige bewoners van de woonruimte. Het gaat dus om alle bewoners die op de ingangsdatum van de voorgestelde huurverhoging op het adres staan ingeschreven. Bij de extra huurverhoging geldt het verzamelinkomen dat huurders 2 kalenderjaren eerder verdienden. Bij een huurverhoging in 2013 gaat het dus om het inkomen over 2011. Dit inkomen is namelijk definitief vastgesteld door de Belastingdienst. Bij een extra huurverhoging per 1 juli 2013 gaat het dus om het totaal verzamelinkomen over 2011 van alle bewoners die op 1 juli 2013 op het adres staan ingeschreven.

De huurverhoging van 6,5% gaat in 2013 niet door wanneer de huurder kan aantonen dat het verzamelinkomen van het huishouden in 2012 niet hoger was dan € 43.000. In dat geval geldt het huurverhogingspercentage van 4,5% als het huishoudinkomen in 2012 boven € 33.614 lag of 4% als het huishoudinkomen in 2012 onder € 33.614 lag.

De huurverhoging van 4,5% gaat in 2013 niet door wanneer de huurder kan aantonen dat het verzamelinkomen van het huishouden in 2012 niet hoger was dan € 33.614. In dat geval geldt het huurverhogingspercentage van 4%. Zie hieronder onder “Niet eens met huurverhoging”.

Inkomen inwonende kinderen telt niet mee

Bij de inkomens van inwonende kinderen die op 1 januari nog geen 23 jaar waren, telt het inkomen tot aan het niveau van het wettelijk minimumloon (ongeveer € 20.000) niet mee bij het huishoudinkomen. Op die manier worden jongeren niet ontmoedigd om een bijbaantje te nemen.

Verhoging alleen bij sociale huurwoningen

De 2,5% (inflatie + 4%) en 0,5%(inflatie+2%) extra huurverhoging geldt alleen voor bewoners van niet-geliberaliseerde huurwoningen (sociale huurwoningen). Bij geliberaliseerde huurwoningen is er geen maximumpercentage waarmee de huur jaarlijks mag stijgen. De overheid hoopt dat huurders met hogere inkomens door deze maatregel eerder verhuizen. Zo wil de overheid doorstroming bevorderen en het scheefwonen tegengegaan.

Verhuurders mogen voor geliberaliseerde huurwoningen dus ook geen inkomensindicaties van het huishouden opvragen. Dat is uitdrukkelijk opgenomen in de gebruiksvoorwaarden van het webportaal waarmee verhuurders inkomensindicaties voor de huurverhoging kunnen opvragen bij de Belastingdienst. Huurt u een geliberaliseerde huurwoning en heeft uw verhuurder toch een inkomensindicatie voor uw woning opgevraagd bij de Belastingdienst? U kunt dit dan schriftelijk melden aan de Belastingdienst. Het adres is:

Belastingdienst/Centrale Administratie

T.a.v. UMT Unit Inwinnen & Verstrekken van Gegevens 
Postbus 1254 
7301 BM Apeldoorn

Huurverhoging niet verder dan de maximale huurprijsgrens

De huurprijs kan door de jaarlijkse huurverhoging nooit hoger zijn dan de maximale huurprijsgrens van de woning. Die maximale huurprijsgrens is afhankelijk van de kwaliteit van de woning. Het puntensysteem (ook wel woningwaarderingsstelsel genoemd) bepaalt de kwaliteit van een woning.

Huurprijs kan na inkomensdaling omlaag

Daalt uw inkomen na een of meer inkomensafhankelijke extra huurverhoging(en) tot onder de inkomensgrens (€33.614 of € 43.000)*? De extra huurverhoging kan dan geheel of gedeeltelijk worden teruggedraaid. Bijvoorbeeld als uw inkomen daalt doordat u met pensioen gaat. De huurder kan dan een huurverlaging voorstellen tot het niveau dat de huurprijs had gehad wanneer het inkomen al die tijd op het lagere niveau had gelegen. Als de huurprijs door inkomensafhankelijke huurverhoging(en) tot boven de huurtoeslaghuurprijsgrens is gestegen en het huishoudinkomen daarna tot onder de huurtoeslaginkomensgrens is gezakt, kunt u een huurverlaging tot aan de huurtoeslaghuurprijsgrens voorstellen. Hierdoor kunt u dan huurtoeslag ontvangen.

Deze huurverlaging werkt overigens niet terug tot de datum van de eerste inkomensafhankelijke extra huurverhoging. Meer informatie vindt u op de pagina Huurverlaging.

Voorbeeld:

De huurprijs van € 500 p.m. is in 2013 verhoogd met 6,5% en in 2014 ook met 6,5% (fictief inflatiepercentage over 2013: 2,5%) omdat het inkomen boven € 43.000 lag. De huur is € 567,11 p.m. geworden. Het huishoudinkomen daalt daarna tot onder € 43.000 maar nog boven € 33.614. De huurder kan dan een huurverlaging voorstellen tot € 500 plus tweemaal 4,5% huurverhoging (0,5% extra) = € 546,01 p.m.
  • ) De bedragen van de inkomensgrenzen worden jaarlijks per 1 januari geïndexeerd.

Verhoging niet verplicht voor verhuurders

Verhuurders zijn niet verplicht de huur extra te verhogen. Willen ze dit wel doen, dan hebben ze een verklaring nodig dat het huishoudinkomen van de huurder(s) hoger is dan € 33.614 of € 43.000.

Bezwaar extra huurverhoging gehandicapten en chronisch zieken

Bepaalde groepen gehandicapten en chronisch zieken kunnen vanaf 1 mei 2013 bezwaar maken tegen de extra inkomensafhankelijke huurverhoging van 4,5% of 6,5%. Dit staat in de Aanwijzing groep chronisch zieken en gehandicapten. De extra huurverhoging gaat in op 1 juli 2013. Bezwaar maken is mogelijk als u of iemand in uw huishouden: een zorgindicatie heeft met een geldigheidsduur van minimaal een jaar voor minimaal 10 uur zorg per week, of; een zorgindicatie heeft voor verblijf in een verpleeghuis of verzorgingshuis, of; een ADL-indicatie heeft (hulp bij algemene dagelijkse handelingen, zoals eten, wassen of toiletgang), of; een beschikking heeft op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Wet voorzieningen gehandicapten (de voorloper van de Wmo). Deze beschikking moet voor 1 mei 2013 zijn verstrekt. U moet ook kunnen aantonen dat de woning is aangepast aan de handicap van de persoon met de beschikking, of; blind is. Dit kunt u aantonen met een verklaring van de huisarts.

Bezwaar maken vanaf 2014

Vanaf 2014 is de groep uitgebreid die bezwaar kan maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging. Het gaat om meerpersoonshuishoudens met voor 1 van de bewoners een langdurige indicatie voor extramurale zorg (thuiszorg). Dit staat in de Regeling tot wijziging van de Uitvoeringsregeling huurprijzen woonruimte. Is voor 1 van de leden van een huishouden zo’n indicatie verstrekt? Dan kan dit huishouden bezwaar maken tegen inkomensafhankelijke huurverhoging. Een eventueel inkomen van een inwonende mantelzorger leidt dan niet tot een hogere huurverhoging. Met deze nieuwe regels wordt voorkomen dat inwonende mantelzorg wordt ontmoedigd.

Huishoudens kunnen bezwaar maken tegen huurverhoging in 2014 , als wordt voldaan aan 1 van de volgende voorwaarden: 1.In geval van een eenpersoonshuishouden: de huurder heeft een zorgindicatie met een geldigheidsduur van minimaal een jaar voor minimaal 10 uur extramurale zorg (thuiszorg of begeleiding) per week. 2.In geval van een meerpersoonshuishouden: de huurder of een ander lid van dat huishouden heeft een indicatie met een geldigheidsduur van minimaal 371 dagen (53 weken) voor extramurale zorg (thuiszorg of begeleiding). Of diegene heeft meerdere kortere indicaties voor extramurale zorg waarvan de geldigheidsduur in het totaal minimaal 371 dagen bedraagt. Voorwaarde is dan dat de begindatum van elke indicatie maximaal 42 dagen (6 weken) na de einddatum van de daaraan voorafgaande indicatie lag. 3.De huurder of een ander lid van dat huishouden heeft een zorgindicatie voor verblijf in een verpleeghuis of verzorgingstehuis. 4.De huurder of een ander lid van dat huishouden heeft een ADL-indicatie (hulp bij algemene dagelijkse handelingen, zoals eten, wassen of toiletgang). 5.De huurder of een ander lid van dat huishouden heeft een beschikking op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of de Wet voorziening gehandicapten (de voorloper van de Wmo). Deze beschikking moet voor 1 mei 2013 zijn afgegeven. U moet ook kunnen aantonen dat de woning is aangepast aan de handicap van de persoon met de beschikking, 6.De huurder of een ander lid van dat huishouden is blind. Dit kunt u aantonen met een verklaring van de huisarts.

Het staat verhuurders vrij om bezwaren op grond van punt 2 ook al in 2013 te honoreren. Ook als de bezwaartermijn inmiddels is verstreken. Huurders kunnen dus met een (nieuw) bezwaarschrift beroep doen op de welwillendheid van de verhuurder. Huurders kunnen het bezwaar niet afdwingen, omdat de bezwaargrond pas geldt vanaf 2014.

Door bezwaar te maken kunt u de huurverhoging mogelijk beperken tot maximaal 4%. Bezwaar maken doet u met behulp van de modelbrief Bezwaarschrift jaarlijkse huurverhoging van de Huurcommissie. Deze modelbrief vindt u in het onderwerp Huurverhoging op de website van de Huurcommisie.

Niet eens met huurverhoging

Vindt u dat uw extra huurverhoging onterecht is, omdat het huishoudinkomen in 2011 volgens u niet hoger is dan de inkomensgrens (€ 33.614 of € 43.000)? U kunt dan bezwaar maken tegen dit voorstel bij uw verhuurder. U hoeft dan geen inkomensgegevens over 2011 bij uw bezwaar te voegen. De verhuurder vraagt namelijk een nieuwe, actuele inkomensverklaring op bij de Belastingdienst.

Als uit deze nieuwe verklaring blijkt dat uw huishoudinkomen in 2011 inderdaad lager is, kan de verhuurder het huurverhogingsvoorstel aanpassen. De verhuurder past dan het voorstel aan tot het niveau dat past bij de juiste inkomensgrens.

Blijkt uit de nieuwere inkomensverklaring nog steeds dat uw huishoudinkomen in 2011 hoger is dan de inkomensgrens? Dan kunt u het bezwaar intrekken en gaat de voorgestelde huurverhoging door. Als uw niet uw bezwaar wilt intrekken en de verhuurder wil de voorgestelde huurverhoging doorzetten, dan moet de verhuurder een uitspraak van de Huurcommissie vragen over zijn voorstel. Hij stuurt dan zijn huurverhogingsvoorstel met beide inkomensverklaringen en uw bezwaarschrift naar de Huurcommissie.

Let op: Vindt de Huurcommissie het huurverhogingsvoorstel redelijk? Bijvoorbeeld omdat uit de inkomensverklaringen van de Belastingdienst blijkt dat het huishoudinkomen van 2011 boven de inkomensgrens ligt die is gehanteerd in het huurverhogingsvoorstel. In dat geval moet u (de huurder) de legeskosten voor de Huurcommissie betalen (€ 25).

U kunt ook bezwaar maken als uw huishoudinkomen in 2011 wel boven € 33.614 of € 43.000 lag, maar in 2012 was gezakt tot de inkomensgrens die in het huurverhogingsvoorstel is gebruikt. In dat geval moet u wel zelf aantonen dat het huishoudinkomen in 2012 lager was dan de inkomensgrens die in het huurverhogingsvoorstel is gebruikt (€ 33.614 of € 43.000). U kunt dat aantonen door bij uw bezwaarschrift aan de verhuurder inkomensverklaringen (IB60-formulieren) over 2012 van alle bewoners van het adres en een GBA-uittreksel waaruit blijkt hoeveel bewoners op het adres staan ingeschreven te voegen.

Wilt u weten of het huurverhogingsvoorstel van uw verhuurder binnen de wettelijke grenzen ligt? Via de online huurverhogingscheck kunt u dit controleren.

Verklaring Belastingdienst voor verhuurder

Verhuurders kunnen voor de huurverhoging van 2013 bij de Belastingdienst een inkomensverklaring opvragen over 2011 (het inkomenstoetsjaar). De Belastingdienst geeft geen gespecificeerde inkomensgegevens. De verhuurder levert digitaal een bestand met de woonadressen van zijn woningen waarvoor hij een inkomensverklaring wil ontvangen. De Belastingdienst levert per woonadres digitaal een code. Die code geeft aan of het huishoudinkomen meer dan € 43.000 is, in de categorie € 33.614-43.000 valt, minder dan € 33.614 is of onbekend is. Als de code “meer dan € 43.000” of “€ 33.614-43.000” is, wordt ook het getal van het aantal bewoners vermeld en krijgt de verhuurder voor dat woonadres een inkomensverklaring die de verhuurder bij zijn inkomensafhankelijk huurverhogingsvoorstel moet voegen (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurverhoging/extra-huurverhoging-hogere-inkomens).

Afsluiting vergadering

Ad sluit de vergadering
Hannie3.jpg

Hannie Broekhoven

Staat voor goed onderwijs, behoud van natuur en (cultuur-) historie en voor ontwikkeling van duurzame sociale voorzieningen.
Henk van Ginneken.jpg

Henk van Ginneken

Man van weinig woorden, maar vooral daden. Staat voor een verstandig, rechtvaardig en financieel gezond burgerklimaat.
Monique.jpg

Monique Flipsen
Zet me graag in voor de agrariërs en een betere verbinding tussen hen en de burgers,

We hebben elkaar nodig.
Wil Muskens.jpg

Wil Muskens

Biologisch melkveehouder en gepensioneerd vrijwillig brandweerman. Belangenbehartiger voor Oosteind, veiligheid en verantwoord groen.
caption
Gezond Burger Verstand is een lokale politieke partij in de gemeente Oosterhout.
caption
Ook lid worden van Gezond Burger Verstand? Dat kan! Neem hiervoor contact op met info@gezondburgerverstand.nl.
caption
Contact
Neem contact op met een van de fractieleden.