Semantic search

From GBV
Search

Edit query Show embed code

The query [[Category:Bijdrage]] [[Raadsvergadering::Leden:Raadsvergadering 2012/02/28]] was answered by the SMWSQLStore3 in 0.0240 seconds.


Results 1 – 8    (Previous 50 | Next 50)   (20 | 50 | 100 | 250 | 500)   (JSON | CSV | RSS | RDF)

0120011 - Onteigening De Contreie

0120011Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2012/02/28
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

== Tweede termijn ==

0120012 - Samenwerking ICT Zundert

0120012Middelen

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2012/02/28
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

== Tweede termijn ==

0120013 - Sociale Zekerheid

0120013Sociale zekerheid

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2012/02/28
Behandelaar Marjan de Meijer
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn


Dank u wel voorzitter,


Enkele maanden geleden, tijdens de behandeling van de herijking Sociale Zekerheid, is er al veel over gezegd. Ik zal het dan ook niet te lang maken..
Het nieuwe beleidsplan staat in het teken van de eigen verantwoordelijkheid van de burger. Maar is die burger verantwoordelijk voor de crisis?


Het lijkt een omgedraaide wereld. Eerst maakten we gebruik van WorkFirst, waarbij mensen niet eens naar werk hoefden te zoeken; ze kregen zomaar een arbeidscontract aangeboden. En nu, in tijden van crisis, worden werkzoekenden met wachttijden en verlagingen van de uitkering geconfronteerd. Worden zij de dupe van het te dure instrument WorkFirst? De gemeente is hiervan immers ook de dupe, doordat zij een lager budget ontvangt vanwege het lage aantal uitkeringen in het verleden.


Wat met mensen die vanuit de WW doorstromen naar de WWB? Op een vraag hierover van het CDA wordt geantwoord dat de cliënt zich al vier weken voor het verstrijken van de WW-termijn kan melden. Gezond Burger Verstand wil graag van de wethouder weten of de uitkeringsgerechtigde op die mogelijkheid attent wordt gemaakt.


De invoering van de gezinsbijstand, de huishoudtoets, zal zeker nadelige gevolgen hebben. Niet alleen financiële, maar ook, zoals de cliëntenraad Sociale Zekerheid terecht aangeeft, maatschappelijke gezinsproblemen. Het is voor jongeren geen aantrekkelijk vooruitzicht wanneer ze hun ouders moeten gaan onderhouden. Als ouders daardoor hun uitkering verliezen, zal dat welhaast zeker tot extra schulden gaan leiden. Evenals dat verlagingen van de uitkering tot schulden zullen leiden. Om die conclusie te trekken heb je weinig gezond verstand nodig.
De vraag hierbij is dan ook of deze maatregelen uiteindelijk zullen lonen, want de kosten voor schuldhulpverlening, evenals kosten door het ontstaan van maatschappelijke problemen en kosten voor handhaving, zullen stijgen.
Consumenten en bedrijven hebben op dit moment al een recordbedrag aan schulden openstaan bij incassobureaus.


Onderzoek heeft uitgewezen dat ruim de helft van de huurders en verhuurders het afgelopen half jaar weleens problemen heeft gehad met het betalen dan wel ontvangen van de huur. Ongeveer een derde daarvan had veelvuldig met problemen te maken. Daarnaast heeft nog een aantal uitzetting tot gevolg gehad.


Gezond Burger Verstand verwacht dan ook van het college dat ze harde afspraken zal gaan maken met de nieuwe schuldbemiddelaar per 1 juli, over het behalen van het 120-dagen model. Tevens willen wij nogmaals aangeven, de wachttijd van 4 weken lang te vinden, omdat het veel langer duurt voordat concrete hulp wordt geboden en intussen de schulden en incassokosten zullen oplopen, alsmede de maatschappelijke problemen van het gezin.


Gezond Burger Verstand is uiteraard van mening dat bij constatering van fraude harde maatregelen genomen dienen te worden.


Tot slot wil ik nog even opmerken het een beetje flauw te vinden van het college, dat ze als antwoord op mijn sjabloonvraag m.b.t. inkomensafhankelijke boetes bij door rood lichten rijden, antwoordt, dat dit geen onderdeel van het beleidsplan Sociale Zekerheid is. Het voorbeeld van door rood licht rijden is immers door het college zelf in de stukken gebruikt. Of weet ze dat misschien zelf niet meer?


( in verband met het vaststellen van een vast bedrag voor verlagingen van de uitkering voor de onderscheidenlijke bijstandsnormen.) (blz. 15 Afstemmingsverordening)

Tot zover

== Tweede termijn ==

0120014 - Begrotingswijziging WAVA

0120014Middelen

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2012/02/28
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

== Tweede termijn ==

0120015 - Ondergrondse infrastructuren 2012

0120015

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2012/02/28
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

== Tweede termijn ==

0120016 - De Hoogstraat

0120016Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2012/02/28
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

== Tweede termijn ==

0120017 - Kade Vijf Eiken

0120017Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2012/02/28
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Voorzitter,

We zijn het er over eens dat deze overslagkade er moet komen. Het is goed om te investeren in infrastructuur die de lokale economische basis versterkt en die ook nog 'ns milieuvoordelen met zich meebrengt.

Gezond Burger Verstand heeft nog wel een paar vragen aan de wethouder over deze zaak. In de eerste plaats lijkt het erop dat de gemeente de overslagkade aan OCT wil verkopen. Daar wordt in de raadsnota niets over gezegd, maar dat blijkt uit de intentieovereenkomst. Onze eerste vraag aan de wethouder is: waarom wil de gemeente de overslagkade verkopen? Is het niet logischer dat dergelijke infrastructuur eigendom blijft van de gemeente? We vinden overigens dekking van de eerder beschikbaar gestelde € 700.000 door de exploitatie iets anders dan dekking door verkoop. De raadsnota had daar wat ons betreft duidelijker over mogen zijn.

Daarnaast wordt in de zelfde intentieovereenkomst al een bedrag genoemd waarvoor OCT de overslagkade kan overnemen. Namelijk de eerder genoemde € 700.000. Dan dringen de volgende vragen zich op: hoe is de waarde van de overslagkade vastgesteld en moeten andere partijen niet ook de gelegenheid krijgen mee te dingen? Mag dat allemaal zomaar, voorzitter? Hierover verkrijgen we graad duidelijkheid van de wethouder.

Voorzitter, het grootste deel van de investeringen wordt gedragen door rijk en provincie. Voorwaarde bij deze subsidies is dat het project is afgerond voor 1 januari 2014. En dat is al inclusief uitstel naar aanleiding van de vertraging door het verleggen van de aardgas- en hoofdwaterleidingen. Gezien het feit dat de procedure voor het bestemmingsplan nog maar net is gestart en we ook nog maar aan het begin van de aanbestedingsprocedure zitten, vragen wij ons af of eind 2013 haalbaar is. De vraag van Gezond Burger Verstand aan de wethouder is hoe hij daar tegenaan kijkt en wat de risico's zijn van het verspelen van de subsidiemogelijkheden. 

Tot zover onze eerste termijn, voorzitter.

== Tweede termijn ==

0120018 - Voorbereidingsbesluit Oosteind

0120018Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2012/02/28
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Tweede termijn