Semantic search

From GBV
Search

Edit query Show embed code

The query [[Category:Bijdrage]] [[Raadsvergadering::Leden:Raadsvergadering 2013/12/17]] was answered by the SMWSQLStore3 in 0.0266 seconds.


Results 1 – 4    (Previous 50 | Next 50)   (20 | 50 | 100 | 250 | 500)   (JSON | CSV | RSS | RDF)

0130070 - Kredietvotering Busstation Leijsenhoek

0130070Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/12/17
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

Voorzitter,

Het busstation leijsenhoek.

Wat een mooie gelegenheid zou zijn het busstation te realiseren op een plaats waar dit gelegen behoord te zijn,nl op een goed toegankelijke plaats met ruime parkeergelegenheid waar mensen de auto parkeren en met het openbaar vervoer hun weg vervolgen,dit was toch de bedoeling van deze gemeenteraad en ons college! Een stad met smoel.

Voorzitter, parkeren bij een winkelcentrum op Oosterheide of in de nabijheid van bushaltes geeft alleen maar overlast voor de Winkeliers en omwonenden omdat de hiervoor gereserveerde parkeerplaatsen dan langdurig bezet zijn de doelgroep waarvoor ze bedoeld zijn weer moet gaan zoeken in de wijken waardoor de mensen daar weer geen parkeergelegenheid meer hebben voorzitter dit kan toch niet de bedoeling zijn.

Voorzitter door in deze crisistijd deze risicovolle aankoop te doen getuigt niet van een vooruitziende blik van deze raad en dit college nl het risico van vervuiling van het terrein door uitlaatgassen en olielekkages is ruimschoots aanwezig door het jarenlange gebruik door de vele bussen,waardoor het terrei in de toekomst alleen maar door dure saneringen voor andere doeleinden gebruikt kan gaan worden met andere woorden u helpt de ontwikkelaar voor veel geld van zijn risico's af en die legt u neer bij onze burgers.

Voorzitter dan ondanks de recent gemaakte afspraken met onze ondernemers gunt u het werk al bij voorbaat aan een vreemde ondernemer terwijl onze ondernemers geen kans hebben gekregen,wat Gezond Burger Verstand overigens tijdens het debat al had voorspeld( over een betrouwbare overheid gesproken).

voorzitter samenvattend,

Geen onverantwoorde risicos nemen,een goede locatie met ruime parkeergelegenheid realiseren,onze burgers niet opzadelen met hoge kosten en zorgen voor Goed bereikbaar busstation

== Tweede termijn ==

0130073 - Businesscase 60+

0130073Middelen

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/12/17
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

Voorzitter,

0130074 - Vaststelling belastingverordeningen 2014

0130074Middelen

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/12/17
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Voorzitter,

De vaststelling van de belastingverordening is meestal een hamerstuk, of voor partijen zoals Gezond Burger Verstand, een kapstok om haar speerpunten nog 'ns aan op te hangen. Deze keer hoeft dat niet, voorzitter, deze keer is het een echt onderwerp.

Waar andere jaren de lokale lasten voor het volgend jaar in de begroting duidelijk werden, is dat dit jaar pas in deze belastingverordening het geval. Belangrijke factor in de lokale lasten is de afvalstoffenheffing, waarvan we nu pas de tarieven weten. Daarnaast zijn, door de verlate heffing van de gemeentelijke belastingen, nu pas de praktische gevolgen van de verandering van de heffingsmaatstaf van de rioolheffing duidelijk.

Voorzitter, eerst het plaatje van de lokale lasten voor 2014. Het overzicht van de lokale lasten zoals dat in de nota is gepresenteerd, heeft bij Gezond Burger Verstand bij een aantal vragen geleid. Deze vragen hebben wij gesteld aan het college, maar in alle gevallen een onbevredigend antwoord gekregen.

De eerste vraag die we hebben gesteld, gaat over de onroerend zaakbelasting. In de begrotingen van 2012 en 2013 werd een verhoging van respectievelijk 2,5 en 1,5 % begroot. De praktijk is volgens het overzicht heel anders, van 2012 op 2013 zelfs een daling van de OZB van 7 %. Onze vraag is of daadwerkelijk de individuele Oosterhouters minder ozb hebben betaald, of heeft deze daling een meer administratieve achtergrond. We horen graag van de wethouder hoe het precies zit.

Vervolgens wordt een forse daling van de afvalstoffenheffing voorzien. Hoe is dat mogelijk als ieder huishouden volgend jaar met een vaste verhoging van de tarieven van € 30 wordt geconfronteerd, plus een verhoging van naar schatting 5 à 10 euro voor het legen van de containers. Het college zegt zelf dat niet moet worden verwacht dat de Oosterhouters volgend jaar nog minder afval gaan inleveren dan vorig jaar, omdat we dat al erg goed hebben gedaan. Hogere tarieven betekent dan dus hogere kosten, voorzitter. We horen graag van de wethouder waar die kostenstijging terug te vinden is.

Voorzitter, we wilden ook graag inzicht in de lastenontwikkeling voor eenpersoons en meerpersoons huishoudens. Het is met de invoering van Diftar immers zo dat er tussen deze groepen een groot verschil is ontstaan. Het antwoord van het college was dat dat niet onderzocht is, en dat het bovendien niet relevant is, omdat het gaat om het principe dat de vervuiler betaalt. Voorzitter, Gezond Burger Verstand is het met dit principe eens, maar we willen toch graag weten wat de invloed van dergelijke beleidsveranderingen is op de verschillende soorten huishoudens. Het college heeft indertijd beloofd, dat iedereen die z'n best doet om afval te scheiden er op vooruit gaat. Laat dat dan zien, voorzitter!

De verklaring dat die informatie niet beschikbaar is, accepteren we niet. Alle informatie is beschikbaar en het moet erg eenvoudig zijn om dit inzicht aan de gemeenteraad te verschaffen.

Voorzitter, de lokale lastendruk gaat wat ons betreft over wat de burgers en bedrijven van Oosterhout in de portemonnee voelen. En niet wat er wordt onttrokken aan voorzieningen. Daarmee worden door het college appels en peren, rijp en groen in een schaal gelegd om vervolgens ons te verwijten dat we appels met peren. Zo lusten we er nog wel een paar, voorzitter.

Voorzitter dan de rioolheffing. De uitvoering leidt vooral voor verenigingen en eenmansbedrijven met een eigen bedrijfsruimte tot spectaculaire verhogingen of tot een belasting van € 540 waar voorheen niets verschuldigd was. Die eenmanszaken hebben vaak ook nog een woonhuis, waar ook rioolbelasting moet worden betaald. Dit heeft niets te maken met het principe van de vervuiler betaald, voorzitter en is geen verbetering van de systematiek. Gezond Burger Verstand vindt dat hier iets aan moet worden gedaan. We horen graag van de wethouder of het college van plan is om deze onrechtvaardige uitwassen aan te pakken.

Samenvattend, voorzitter, vragen we transparantie voor de lokale lasten en het op een rechtvaardige manier toepassen van het principe 'de gebruiker betaalt.

== Tweede termijn ==

0131008 - Aanpassing velvergunning

0131008

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/12/17
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Voorzitter,

Gezond Burger Verstand is een voorstander van het versoepelen van regels,laten we dat voorop stellen wij willen het onze burgers het zo gemakkelijk mogelijk te maken zonder ze op kosten te jagen.

Maar voorzitter wij zijn tevens zuinig op onze spaarzame bomenbestand en willen niet dat alles zomaar gekapt kan gaat worden wij willen de bestaande groenstructuren behouden evenals de monumentale bomen die in diverse tuinen nog aanwezig zijn Gezond Burger Verstand wil ook de bomen behouden in tuinen tegen de groenstructuren gelegen en zeker de waardevolle bomen waar in bestemmingsplannen een claim is opgelegd om deze te behouden.

Zeker niet de bomen in de Vlinderbuurt waar destijds onder strenge voorwaarden gebouwd is.voorzitter door deze wijziging word het mogelijk bomen te kappen wat Gezond Burger Verstand niet kan accepteren maar ook bv de warandelaan en tegen de parken voorzitter onze honderden jaren oude monumentale bomen hebben ook de kans gekregen zich als zodanig te ontwikkelen en door deze aanpassing van de kapvergunning krijgen jonge bomen en beukenhagen nooit de kans zich tot oudere monumentale boom te ontwikkelen waardoor oudere bomen een zeldzaamheid worden.

Voorzitter de besparing met deze aanpassing van de velvergunning is pinots wij zijn wel voor in kleine tuinen minder dan 200 meter groot de verordening te versoepelen zodat bomen waar geen claim op ligt dan vergunningsvrij kunnen worden verwijderd om dit mogelijk te maken dient Gezond Burger Verstand het volgende amendement in.

Voorzitter tot zover de eerste termijn

Tweede termijn