Semantic search

From GBV
Search

Edit query Show embed code

The query [[Category:Bijdrage]] [[Raadsvergadering::Leden:Raadsvergadering 2014/07/08]] was answered by the SMWSQLStore3 in 0.0457 seconds.


Results 1 – 5    (Previous 50 | Next 50)   (20 | 50 | 100 | 250 | 500)   (JSON | CSV | RSS | RDF)

- ELD

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2014/07/08
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren No
Samenvatting Een test Samenvatting 4

Eerste termijn

Voorzitter, Gezond Burger Verstand vindt dat één ding duidelijk moet zijn: we moeten met elkaar voorkomen dat calamiteiten zoals bij ELD in Oosterhout plaatsvinden. Opmerkingen dat dit soort zaken nu eenmaal gebeuren, met verwijzing naar Shell, vinden wij dan ook ongepast. Gemeente, Omgevingsdienst en bedrijf werken samen, juist om dit soort zaken te voorkomen. En als een bedrijf daar niet aan wil of kan meewerken, of als de risico's niet voldoende te beheersen zijn, is voor zo een bedrijf in Oosterhout geen plaats.

Voorzitter, daarmee hebben we slechts een belangrijk uitgangspunt geschetst en begint het werk om door middel van regels, procedures en handhaving een veilige bedrijfsvoering te waarborgen.

Essentieel daarbij is een open samenwerking en een cultuur die gericht is op leren van zaken die zijn misgegaan en leren van gemaakte fouten. De ervaring in andere sectoren, zoals de luchtvaart, is dat het contraproductief werkt als de schuldvraag centraal staat. De discussie moet niet gaan over wie schuldig is aan een calamiteit, maar de discussie moet gaan over de achterliggende oorzaken. Zelfs als mensen duidelijke fouten hebben begaan, moet de vraag zijn waardoor dat komt en hoe dat in de toekomst kan worden voorkomen.

Gezond Burger Verstand is van mening dat in het geval van ELD er duidelijk iets mis is gegaan wat niet mis had mogen gaan. Wij willen echter niet meedoen aan een zoektocht naar een schuldige. Dat helpt de veiligheid van de Oosterhouters geen stap verder. Wel willen we dat er zonder enige terughoudendheid wordt onderzocht waardoor het is mis gegaan en hoe regels, procedures en handhaving moeten worden aangepast om herhaling te voorkomen.

De rol van de portefeuillehouder is hierin belangrijk: vooral bij het uitdragen van de uitgangspunten en het creëren van een cultuur die is gericht op leren van de fouten die worden gemaakt. We vragen de portefeuillehouder hier met verve invulling aan te geven.

== Tweede termijn ==

- Status Gemeentelijk Monument Warandelaan 43

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2014/07/08
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

Naar aanleiding van een ingekomen brief de vorige vergadering en het ter inzage leggen van het besluit betreffende Warandelaan 43 hebben we wat feiten verzameld.

Er was niets dat de gemeente kon bewegen de status van gemeentelijk monument van het pand warandelaan 43 af te halen tot het moment dat de wethouderster mevr Bode eind februarie een bezoekje bracht aan de fam van Steenbergen.

We lezen in de eigen notitie

Eind februari heeft wethouder Bode samen met de afdelingsmanager en de beleidsmedewerker monumenten en archeologie op verzoek van de verkoopmakelaar het object bezocht. De makelaar voerde aan dat er sprake is van achterstallig onderhoud aan het pand, en dat het pand moeilijk dan wel niet uit te breiden of te verbouwen is. Wethouder Bode is van mening dat dit inderdaad rechtvaardigt de status van gemeentelijk monument van het pand te verwijderen.

Zo gaat dat dus in Oosterhout.

Alle adviezen van ambtenaren en de commissie worden in één keer aan de kant geschoven als de makelaar en de familie een kopje koffie drinken met de wethouder.

Normaal gesproken is het monumentenbeleid een zaak van het college maar in het bestemmingsplan Oosterhout Zuid is een artikel opgenomen dat niet in elk bestemmingsplan staat.

Het artikel 19.1 G van de voorschriften verteld ons namelijk dat Wonen o.a bestemd is voor De instandhouding en bescherming van gemeentelijke monumenten.

Er is verder in het bestemmingsplan Oosterhout Zuid nergens geregeld dat het college zelf mag beslissen omtrent de opheffing van de status gemeentelijk monument dus dan is dat een bevoegdheid van de raad.

Om de schijn van vriendjespolitiek te vermijden verzoeken wij u dan ook de gemeentelijke monumentenverordening aan te passen zodanig dat er in komt te staan bij welk bedrag in verhouding van de waarde van het object het verantwoord is om zoals de wethouder verklaarde het gerechtvaardigd is de status van gemeentelijk monument van het pand te verwijderen.

Wij gaan er vanuit dat de status terecht op het object is gelegd want als we daar aan gaan twijfelen dan zouden we alle objecten opnieuw moeten gaan beoordelen omdat het niet zo kan zijn dat we aan de deskundigheid van de deskundige gaan twijfelen.

Als deze aanpassing van de gemeentelijke monumentenverordening er ligt zijn wij best genegen met U mee te denken om de status van gemeenlijk monument van het pand te verwijderen als blijkt dat het past binnen de nieuwe uitgangspunten.

== Tweede termijn ==

0140159 - Zwaaikom Nota van Uitgangspunten

0140159Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2014/07/08
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Voorzitter,

In potentie is De Zwaaikom een mooi plan. In de huidige uitgangspunten zitten echter een paar zaken waar wij vraagtekens of uitroeptekens bij willen zetten.

In de eerste plaats de verkeersafwikkeling. Deze mag niet langs de Wilhelminalaan/LMP weg plaatsvinden. Er moet een afwikkeling komen langs de milieustraat richting Statendamweg. Dat betekent dus dat de brug richting de loswal een noodzaak is, zoals ook is opgenomen, maar het betekent ook dat ook de route naar de Statendamweg in het plan moet worden opgenomen.

Voorzitter, 560 woningen op het eiland vinden we erg veel. Is dat wel haalbaar? Het lijkt ons ook niet te rijmen met andere uitgangspunten over woonomgeving en leefbaarheid. Je praat dan over veel hoogbouwapartementen en de vraag is of die woningen dan wel te verkopen zijn. Wij hebben daar ernstige twijfels bij.

Voorzitter, we willen meer duidelijkheid over wat er mogelijk is op het eiland en welke woonwensen gerealiseerd kunnen worden in combinatie met het gekozen volume.

In de nota wordt gezegd dat de stortplaats vooral voor huishoudelijk afval is gebruikt. Niet alleen dus, voorzitter. Uit betrouwbare bron weten we dat de stortplaats ook is gebruikt voor afval van de Loda fabriek in Breda, voor de verffabriek van Sikkens en voor het afval van ziekenhuizen. Het lijkt ons daarom verstandig om niet alleen bodemonderzoek te doen op plaatsen waar gebouwd gaat worden, maar ook een goed onderzoek naar de risico's die de stortplaats zelf nu nog met zich meebrengt. Het moet voor de toekomstige omwonenden van de stortplaats 100% zeker zijn dat de stortplaats geen risico's met zich meebrengt.

Voorzitter, tenslotte de financien. Gezond Burger Verstand pleit ervoor om ook op het gebied van financien transparantie te verschaffen. Wij denken dat het goed is, dat ook op dat gebied duidelijk is wat we van plan zijn.

== Tweede termijn ==

0140288 - Bestemmingsplan Buitengebied 2013

0140288Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2014/07/08
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

Voorzitter,

Het bestemmingsplan buitengebied, hierin wordt de bestaande en de in de komende jaren gewenste gebruik van het buitengebied vastgesteld.

Dit behoort op een juiste en zorgvuldige manier te gebeuren waarbij de huidige gebruikers geen nadelige gevolgen ondervinden en verder kunnen met ondernemen en niet gehinderd worden in hun bedrijfsvoering.

Voorzitter, wij moeten alert zijn dat het buitengebied niet verpaupert en zorgen dat het bewoonbaar en werkbaar blijft, dan zijn we al een heel eind op de goede weg. Burgerwoningen behoren in eerste instantie in het stedelijk gebied, toch om het buitengebied leefbaar te houden is burgerbewoning hierin nodig weliswaar onder de voorwaarde dat deze geen belemmeringen vormen voor de bestaande bedrijven die hier aanwezig zijn of mogen zijn.

Verder moet er een goede regeling voorhanden zijn zodat agrarische bedrijven de mogelijkheid hebben om als nevenactiviteit andere activiteiten te kunnen ontplooien om te overleven in deze moeilijke tijden zodat leegloop en verpaupering van het buitengebied voorkomen wordt.

Voorzitter, het bestemmingsplan buitengebied moet helder en duidelijk en tevens werkbaar zijn en het moet niet zo zijn dat betrokkenen al binnen enkele dagen na het vaststellen van dit plan al procedures moeten opstarten, zoals het veranderen van vorm van een bouwvlak wat niet in grootte verandert maar door een andere vorm practischer kan worden gebruikt en dit toch zeker als bij de overburen het bouwblok wel is aangepast. Hierover een amendement.

Voorzitter dan schuilgelegenheden voor dieren in het buitengebied. In het bestemmingsplan staat dat deze zich binnen het bouwvlak gerealiseerd moeten worden, voorzitter een kind van vier weet al dat er in het bouwvlak geen schuilstallen geplaatst hoeven te worden daar hier voldoende schuilgelenheid is te realiseren doch waar het om gaat is op afgelegen plaatsen de dieren een beschutting tegen wind en regen of hagel te bieden is toch wel sociaal en diervriendelijk.

Voorzitter dan nog even onze motivatie over burgerwoningen in het buitengebied,in Markenesse word een bedrijfswoning in het buitengebied verkocht als burgerwoning,geen probleem deze bewoners kennen de ondernemer en wetende dat deze hier al decennia zijn activiteiten ontplooid zijn er geen problemen Maar wat gebeurd na overlijden van deze goede buren komen er bewoners die zich ergeren aan de activiteiten van het bedrijf.nou u begrijpt het al,na jarenlange procedures en handtekeningen van het hele dorp om het bedrijf te behouden op die locatie door een uitspraak van de raad van State het bedrijf failliet en dertig man op straat,dat willen wij hier niet. Tot zover

== Tweede termijn ==

0140296 - Regionale Detailhandelvisie West-Brabant

0140296Detailhandel en middenstand

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2014/07/08
Behandelaar Peter Bogerd
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

Tweede termijn