Semantic search

From GBV
Search

Edit query Show embed code

The query [[Category:Bijdrage]] [[Raadsvergadering::Leden:Raadsvergadering 2014/12/16]] was answered by the SMWSQLStore3 in 0.0224 seconds.


Results 1 – 4    (Previous 50 | Next 50)   (20 | 50 | 100 | 250 | 500)   (JSON | CSV | RSS | RDF)

0140597 - Invoering Participatiewet

0140597Participatiewet

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2014/12/16
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

Voorzitter,

De invoering van de participatiewet is vooral een bureaucratisch gebeuren. Het gaat vooral om regels en procedures die ervoor moeten zorgen dat het beschikbare geld eerlijk wordt verdeeld.

Uiteraard belangrijk, maar de vraag die zich wel opdringt, is of er voldoende aandacht is voor een ander kernpunt, wat ons betreft, namelijk: wordt er voldoende aandacht besteed aan wat in de nota 'mensontwikkeling' wordt genoemd. Voor ons een essentieel punt. Mensen in hun eigen kracht brengen en vaardigheden bijbrengen, zodat ze zichzelf zo goed mogelijk kunnen redden.

In de nota komt mensontwikkeling zeer summier aan de orde.

Een kort citaat: Hoe willen we de mensontwikkeling in de Wsw vormgeven? WAVA heeft een eigen beleid ontwikkeld op dit gebied en voert dit beleid uit. Wij hebben op dit moment geen voornemens om hier verandering in te brengen. Wel is het van belang dat de beleid voldoende effectief is, waardoor meer Wsw-ers via begeleid werken of detachering doorstromen naar een reguliere werkgever.

Voorzitter, wat de WAVA doet is goed. Dat is tenminste mijn indruk. De vraag is welke doelstellingen door de gemeente zijn geformuleerd en hoe controle plaatsvindt op de uitvoering en de resultaten.

Maar misschien nog wel belangrijker: wat doet de gemeente richting werkgevers. Een werkgever krijgt subsidie als een wsw'er in dienst wordt genomen. Maar als die werkgever alleen geïnteresseerd is in een goedkope werkkracht en niet in de mensontwikkeling, is plaatsing bij deze werkgever onverstandig. De werkgever moet op dit gebied een goede rol kunnen vervullen, anders moet je er niet aan beginnen.

We horen graag van de wethouder hoe hij hier tegenaan kijkt.

En een concrete vraag is: worden bedrijven gescreend en worden er voorwaarden aan de werkgever gesteld bij plaatsing op het gebied van mensontwikkeling.

Tot zover, voorzitter.

== Tweede termijn ==

0140608 - Belastingverordeningen 2015

0140608

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2014/12/16
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

Voorzitter,

Met de gemeentelijke belastingen en Gezond Burger Verstand zal het voorlopig wel niet goed komen. Wij kijken nu eenmaal fundamenteel anders tegen een aantal dingen aan.

De gedachtengang van mensen die zeggen dat de onroerend zaakbelasting reëel niet stijgt, omdat het tarief gelijke tred houdt met de inflatie, die kunnen wij niet volgen.

De uitspraak dat met gelijkblijvende onroerend zaakbelasting die mensen worden bevoordeeld die het toch al goed hebben, raakt naar ons idee kant noch wal.

Dat kunnen dezelfde mensen zijn die getroffen zijn door de fundamentele wijzigingen in de WMO. Voorheen kreeg je hulp omdat je die hulp nodig had. Vanaf 2015 wordt hulp steeds meer alleen gegeven aan mensen met een laag inkomen. Dat kan voor gewone mensen, met een gewone baan en gewone financiële uitdagingen een forse lastenverhoging betekenen. Dus zeggen dat die mensen onevenredig bevoordeeld worden met een gelijkblijvende ozb gaat er bij ons niet in.

De discussie over een verdeling van 80-20 of 70-30 bij de rioolheffing vinden wij onzinnig, om de simpele reden dat het probleem niet de verdeling is, maar de kosten voor het riool die veel te hoog zijn. Dan is iedere verdeling onredelijk. Het college heeft de kosten voor onderhoud van het riool veel te hoog op laten lopen en heeft deze problemen aan zichzelf te danken.

Wij vinden het onverteerbaar, dat ondanks de goede inspanningen van de Oosterhouters die leiden tot lagere kosten voor afvalstoffen, de totale kostenstijging toch nog een schandalige 3,1% bedraagt. Het betekent dus voorzitter, dat de kosten waar de burgers zelf invloed op kunnen uitoefenen wel fors kunnen dalen en dat de kosten waar de gemeente over gaat, alleen maar fors stijgen. Dat betekent dat de gemeente het niet goed doet, voorzitter.

U begrijpt het al, we gaan hier niet mee akkoord.

== Tweede termijn ==

0140630 - Sluitingstijden horeca APV

0140630Horeca

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2014/12/16
Behandelaar Peter Bogerd
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

== Tweede termijn ==

0140678 - Beleidsplan jeugd(hulp), verordening jeugdhulp

0140678Jeugdbeleid en jeugdzorg

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2014/12/16
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

Voorzitter,

De transitie jeugdzorg betekent een grote verandering voor de gemeente. Er komt veel geld onze kant op en daarmee moeten we vanuit de gemeente de jeugdzorg organiseren.

Het voorliggend beleidsplan geeft richting aan de concrete invulling de komende jaren. Het beleidsplan is gebaseerd op de door de raad vastgestelde startnotitie van vorig jaar. Het beleidsplan omvat een periode van 4 jaar. Dat is natuurlijk al een uitdaging, voorzitter, want we moeten de komende jaren nog veel ontdekken. Een beleidsplan moet in dat geval zich naar ons idee vooral richten op heldere doelstellingen, aannames, uitgangspunten en de uitvoering op hoofdlijnen beschrijven, waarbij het komend jaar wat meer in detail aan bod mag komen. We moeten voor het komend jaar tenslotte weten wat we gaan doen.

Voor de korte termijn vindt het college twee zaken belangrijk. De eerste is de continuïteit van de zorg. Ervoor zorgen dat de huidige zorg ook in 2015 ook wordt geboden, maar dan onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Gebleken is dat dat niet een eenvoudige optelsom is van de taken die de gemeente al had en de taken die op ons afkomen vanuit provincie, rijk en andere instanties. Het is een flinke klus om daarin het overzicht te krijgen, een goede infrastructuur te creëren en daarmee een stabiele basis te hebben van waaruit verstandige veranderingen kunnen worden ondernomen. Dat moet komend jaar z'n beslag krijgen.

We vinden het zorgelijk dat de activiteiten gericht op continuïteit vertraging hebben opgelopen. Dat monitoring nog niet is ingericht, snappen we eerlijk gezegd niet. Wij vinden dit een belangrijk gemis in het beleidsplan.

Daarnaast ligt de focus in 2015 op preventie en op de ondersteuning dicht bij huis. Een in onze ogen verstandige keuze, omdat daar winst te halen valt. De invulling van de preventie en de ondersteuning dicht bij huis zal moeten aantonen dat de gemeente verstandig met deze complexe materie om kan gaan.

Daarom hebben we daar bij de opiniërende behandeling van het beleidsplan veel aandacht aan besteed en daarom doen we het nu weer.

Voorzitter, na onze vragen tijdens de opiniërende behandeling is er iets aangepast, maar niet veel. We kunnen nu bijvoorbeeld zien dat de doelstellingen van preventie ernstig afwijken van wat daarover is gezegd in de startnotitie. En eerlijk gezegd, voorzitter, vinden we het geen verbetering. In het algemeen kunnen we zeggen dat de helderheid en de visie die we in de startnotitie waardeerden, in dit beleidsplan niet in dezelfde mate terug te vinden zijn. Dat vinden we een spijtige ontwikkeling. Hoe het komt, geen idee.

Maar de preventie, voorzitter. In de startnotitie zien we dat preventie op drie niveaus moet plaatsvinden:

  • Versterken van het opvoedklimaat
  • Bevorderen van de opvoedkwaliteiten
  • Vroegtijdige signalering

De achterliggende visie vinden we terug in het oude Chinese spreekwoord over de man en z'n eten. Deze pijlers van preventie kunnen we volgen, voorzitter. Het is belangrijk dat ouders en de omgeving zelf in staat zijn om kinderen goed op te voeden. Als ze dat niet kunnen, moeten we dat niet overnemen, maar moeten we ze in de eerste plaats leren hoe ze het beter kunnen doen.

Visie en pijlers in de startnotitie waren ok. Het verhaal in het voorliggende beleidsplan is dat wat ons betreft niet. De gemeente Oosterhout gaat nu uit van de eigen kracht van haar bewoners. De visie van de gemeente is dat jeugdigen en ouders de regie in eigen hand hebben, zich verantwoordelijk voelen, zelfredzaam zijn en participeren in de samenleving. Waardoor in eerste instantie het beroep op jeugdhulp en ondersteuning afneemt als de samenleving zoveel mogelijk zelf haar problemen kan oplossen.

Er is bij preventie niets terug te vinden dat invulling geeft aan een van de pijlers uit de startnotitie, namelijk het bevorderen van de opvoedkwaliteiten. En dat gaat mis, voorzitter, want ik kan u verklappen dat clienten van de jeugdzorg nu juist de regie kwijt zijn, zich niet verantwoordelijk voelen of zich wel verantwoordelijk voelen, maar die verantwoordelijkheid niet aan kunnen, vaak door omstandigheden niet meer zelfredzaam zijn en onvoldoende participeren in de samenleving en daardoor onvoldoende in staat zijn om zelf hulp te mobiliseren. En ouders missen soms de vaardigheden om onder soms zeer moeilijke omstandigheden hun kinderen goed op te voeden. Deze mensen komen ook niet aankloppen bij het Sociaal Wijkteam.

Voorzitter, wij zien in het beleidsplan de visie uit de startnotitie onvoldoende terug en we zien onvoldoende hoe het college in het preventieve stadium, van plan is om deze mensen, om bij het Chinese spreekwoord te blijven, te leren vissen. En we bereiken ons inziens dan ook niet de gewenste versterking van eigen kracht van jeugdigen, ouders en sociaal netwerk en de ondersteuningsstructuur in de wijk, en ook niet de beoogde beperking van kosten.

Voorzitter, als hier nou een goed monitoringsysteem omheen zou zitten, waarmee je snel inzicht krijgt in de resultaten van de aanpak, dan zouden we er nog mee kunnen leven. Maar dat is ook niet het geval. We hebben het niet in de gaten als de voorgestelde aanpak niet blijkt te werken en het risico is levensgroot dat we dan blijven investeren in de verkeerde dingen.

Voorzitter, samenvattend: wie gaat ouders met problemen in de preventieve fase leren hoe ze zelf het lek boven kunnen krijgen en houden en hoe gaat de gemeente ervoor zorgen dat iedereen waarvoor dat nodig is ook aan de beurt komt.

We horen graag een toelichting van de wethouder.

Tweede termijn