Semantic search

From GBV
Search

Edit query Show embed code

The query [[Category:Bijdrage]] [[Raadsvergadering::Leden:Raadsvergadering 2011/12/13]] was answered by the SMWSQLStore3 in 0.0255 seconds.


Results 1 – 6    (Previous 50 | Next 50)   (20 | 50 | 100 | 250 | 500)   (JSON | CSV | RSS | RDF)

000000000 - vragenuur

000000000

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2011/12/13
Behandelaar
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting


Eerste termijn

voorzitter bedankt een vraag over bereikbaarheid handhavers hoe kom je in contact met betreffende handhavers als je naar aanleiding van een vermeende overtreding wil reageren n.l. het inladen van spullen op een parkeerplaats wat overigens toegestaan is je word door politie doorgewezen naar telefoonnummer handhaving en gemeente,waar je weer verwezen word naar de politie welke je vervolgens weer verwijst naar handhaving


voorzitter bedankt vraag aan wethouder Janse inzake rooien struiken aan de Dennenlaan in Dorst deze zijn abusievelijk gerooid waarvoor de gemeente ecxuses heeft aangeboden maar weigerd deze fout te herstellen op grond van een recent genomen raadsbesluit worden heesters niet vervangen door gras door dit besluit moet de fout hersteld worden volgens de poteffeullehouder moet je dit zo niet lezen en word voorgesteld gras in te zaaien wat door de bewoners niet gewenst is de vraag is word het door fouten te maken mogelijk om een genomen raadsbesluit te negeren

en de tweede vraag is :wanneer word de situatie in de oude staat hersteld</big>

0110092 - Concernrapportage

0110092Middelen

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2011/12/13
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Voorzitter,

Gezond Burger Verstand maakt zich zorgen over de financiële situatie van Oosterhout, ondanks het redelijk gunstig beeld dat wordt geschetst in de concernrapportage. En voorlopig zal daar geen verandering in komen, want de volgende bezuinigingen van het rijk zitten er al weer aan te komen. En de financiële impact van de grote programma's Werk & Inkomen en Maatschappelijke zorg is voor 2012 nog onduidelijk, maar dat die negatief gaat uitpakken, lijkt welhaast zeker.

Voorzitter, Gezond Burger Verstand ziet daarom op dit moment niet veel andere mogelijkheden dan de boodschap te herhalen die we eerder hebben verkondig. Namelijk dat het college voortvarender moet zijn in het verzetten van de bakens en het nemen van 2 soorten maatregelen: maatregelen die de kosten op korte termijn terugbrengen en investeringen in zaken die op langere termijn geld opleveren. We hebben eerder gesproken over het Santrijngebied, het parkeerfonds en over de milieustraat.

Nu willen we het hebben over de Contreie. Een prachtig plan waar ongetwijfeld in betere tijden veel belangstelling voor zal zijn. Maar nu zitten echt maar heel weinig mensen te wachten op een vrije kavel waar meer dan € 400 de vierkante meter voor moet worden neergeteld.

Voorzitter, we hebben het hier niet over starters, dus mensen moeten hun eigen huis ook nog 'ns verkopen. De conclusie moet zijn dat er nu weinig verkocht zal gaan worden. Dat projectontwikkelaars zich niet gaan storten op grootschalige projecten als de Contreie is al langer duidelijk. De conclusie kan dus niet anders zijn dan dat een vertraging van het plan onvermijdelijk is.

Onze vraag aan de wethouder is dan ook welke maatregelen worden genomen om nu ook het kostenniveau structureel te verlagen en investeringen uit te stellen. We willen graag een duidelijk antwoord op deze vraag, voorzitter. Wij zien er onvoldoende van terug in de concernrapportage.

Voorzitter, het college stelt voor om de extra gelden die in de septembercirculaire worden genoemd voor compensatie van de AWBZ transitiekosten en de bijzondere bijstand voor kwetsbare groepen voor deze doelen te reserveren. Daarmee zegt het college dat het geen voordeel met zich meebrengt, omdat het extra geld nodig is voor extra verantwoordelijkheden. Voorzitter, dit lijkt verstandig maar toch snappen we het niet helemaal. De decentralisatie AWBZ begeleiding naar de WMO was toch al bekend? En dan ook nemen we aan dat transitiekosten met zich meebrengt. En dan zouden die kosten al begroot zijn en zou het onvoorziene feit dat dat door het rijk wordt gecompenseerd een echte meevaller zijn. Voorzitter, we horen graag van de wethouder hoe het zit.

Samenvattend, voorzitter:

0110094

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2011/12/13
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Voorzitter, Belastingen moeten nuttig en rechtvaardig zijn. Bij de hondenbelasting krijgen we steeds meer de overtuiging dat het een foute belasting is.

Zoals u zich wellicht nog kunt herinneren, is Gezond Burger Verstand een voorstander van het afschaffen van hondenbelasting. Lees er anders ons verkiezingsprogramma nog maar 'ns op na, zou ik zeggen, daar staat ook een aantal argumenten genoemd die ik nu niet zal herhalen.

Met de aanpak van het college op het gebied van maatschappelijke zorg, met de belangrijke peiler van zelfredzaamheid, zijn er argumenten bij gekomen om de hondenbelasting af te schaffen.Er is namelijk aangetoond dat het bezit van een hond kan bijdragen aan de gezondheid van mensen door onder meer verlichten van stress, meer beweging en voorkomen van eenzaamheid (wist u dat 97% van de hondeneigenaars praat tegen hun huisdier?).

Het is duidelijk dat het hebben van een hond in belangrijke mate bijdraagt aan het uitbreiden van het sociale netwerk van mensen en dus aan het bevorderen van de zelfredzaamheid. En dat moet het college als muziek in de oren klinken. Het hondenbezit moet dus worden gestimuleerd en niet worden bestraft.

Extra voordelen op het veiligheid zijn dat mensen zich thuis vaak veiliger voelen wanneer ze een hond hebben. En inbrekers geven de voorkeur aan woningen zonder hond, dus dat gevoel is waarschijnlijk zo slecht nog niet. Bovendien draagt het houden van honden door mensen bij aan de sociale controle in de wijk, doordat hondenbezitters hun hond meerdere keren per dag uitlaten.

In deze tijden van economische malaise zijn dit belangrijke voordelen, voorzitter. Voegen we daar nog aan toe dat deze belasting in het land steeds minder populair wordt en dat er elk jaar weer gemeenten zijn die hem aanschaffen vanwege het feit dat het geen doelbelasting is, en vanwege het feit dat het probleem van de hondenpoep door de hondenbelasting absoluut niet wordt opgelost, maar eerder groter wordt, omdat hondenbezitters er 'toch voor betalen' dat het wordt opgeruimd,

Dan zal het u niet verbazen, voorzitter, dat we een amendement indienen. Het doel van het amendement is er voor te zorgen dat inwoners van Oosterhout voor de eerste hond geen hondenbelasting verschuldigd zijn.

Tot zover, voorzitter.

0110095 - glastuinbouw Oosteind

0110095

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2011/12/13
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Voorzitter,

de soap glastuinbouw, zoveelste aflevering.

Gezond Burger Verstand vroeg u in september tijdens de opiniërende vergadering al waarom het College de uitspraak van 4-08-2010 van het hoogste gerechtshof in Nederland negeert. Hierin wordt bepaald dat binnen een jaar het bestemmingsplan op deze punten gerepareerd dient te worden.

Tot onze grote verbazing en ontsteltenis wordt in deze raadsnota gesproken over een nota standpuntbepaling i.p.v. een visie glastuinbouw. Hiermee negeert u de uitspraak van de raad van state en blijft de gemeenteraad in gebreke. En hierdoor jaagt u onze Oosterhoutse burgers weer op grote kosten, daar deze uiteindelijk het gelag betalen. Maar dat deert u blijkbaar niet, want u voelt het niet in uw eigen portemonee.

Voorzitter, waar Gezond Burger Verstand tijdens de opiniërende vergadering al bang voor was, gebeurt. Dit College wil geen verantwoordelijkheid nemen en informeert de ondernemers en gemeenteraad opzettelijk onjuist of niet( ) waardoor de glastuinbouw enorme schade berokkend wordt.

Voorzitter, van ons voorstel de glastuinbouw te clusteren waardoor nog slechts op twee plaatsen uitbreiding mogelijk zou zijn, vinden wij niets terug. En dat terwijl hiermede een win-win situatie gecreëerd wordt zonder noemenswaardige uitbreiding van het glas.

Voorzitter, het probleem veroorzaakt door het vorige college legt u nu bij de ondernemers neer. Dit vindt Gezond Burger Verstand niet zo gepast. Door het meer dan tien jaar te vertragen en er omheen te draaien loopt u het risico van gigantische schadeclaims. Immers in het toen heersende bestemmingsplan waren de mogelijkheden voor vestiging en uitbreiding van glastuinbouw, welke u steeds maar weer getreineerd heeft.

Voorzitter dan nog even over de maximale oppervlakte. Er is door de tuinders altijd gesproken over maximaal 6 ha. Waarom blijft u dan bij uw standpunt van 5 ha? Door het aanwijzen van twee clusters is dit prima op te lossen.

Voorzitter, dan nog even over het maatwerk wat u deze ondernemers heeft toegezegd. Wanneer gaat u dat leveren?

Oosteind is een agrarisch dorp waarin de glastuinbouw thuishoort. Weliswaar op beheersbare schaal, maar wat u nu doet lijdt tot een totale koude sanering van de totale sector. Het zou dit college beter passen om met een goed plan te komen en deze sector te saneren en de ondernemers die willen stoppen schadeloos te stellen door of uitkoop of een ruimte voor ruimte regeling en de overblijvende ondernemers te clusteren. Voorzitter, u schrijft bij 11 op pagina 7 van deze nota dat geen torenhoge schadeclaims te verwachten zijn. Ook het feit dat door toedoen van het college de glastuinbouw al meer dan 10 jaar op slot zit zou volgens u ook niet tot schadeloosstelling lijden. Volgens ons zou een rechter daar wel eens anders over kunnen oordelen.

Voorzitter, dan als laatste perceel Hoge dijk 48: Gezond Burger Verstand is het met u eens dat als u hier geen passende oplossing biedt, dat hoogte van de planschadeclaim zeer aanzienlijk zal zijn. Dit is ook te voorkomen met het realiseren van twee clusters, waarin de Hoge Dijk 48 opgenomen is.

Voorzitter tot zover

== Tweede termijn ==

0110096 - bestemmingsplan Vrachelen-Krooneiland

0110096Wonen

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2011/12/13
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Voorzitter,

Zoals Gezond Burger Verstand in de vergadering van april 2010 al inbracht, maakte het toen heersende bestemmingsplan het mogelijk om een derde woonlaag te creeren. Tevens werd in de brochure Wonen in de natuur, op pagina 46 de verwachting gewekt, dat een derde woonlaag was toegestaan. Hierdoor is ook bij kopers de verwachting gewekt dat de in eerste instantie bedoelde starterswoningen langer zouden kunnen worden bewoond als doorgroeiwoning.

Belangrijk daarbij is ook dat bij stedebouwkundige toetsing vast is komen te staan, dat een derde bouwlaag past in de omgeving. Verder is er al één derde woonlaag toegestaan en gerealiseerd. Voeg daarbij de recente uitspraak van de Raad van State en het (voorbij) gestreefde doel van starterswoningen (de prijsklasse hiervan is ruimschoots gepasseerd)is daar.

Voorzitter als dan ook nog in de brochure wonen in de natuur en in het bestemmingsplan is aangegeven dat een derde bouwlaag is toegestaan dan was het voor de bezwaarmakers vóór aankoop van hun woningen al duidelijk wat nu aan de orde is.

Voorzitter, Gezond Burger Verstand vindt dat eerder gemaakte afspraken moeten worden nagekomen en gaat accoord met het voorstel.

Tot zover onze eerste termijn voorzitter.

== Tweede termijn ==

0110099 - Beleid Maatschappelijke Ondersteuning 2012-2015

0110099

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2011/12/13
Behandelaar Marjan de Meijer
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Dank U voorzitter…

Een half jaar geleden hebben we de visie en missie Wmo opiniërend behandeld, waarbij ik mijn bijdrage afsloot met de woorden: een uiterst vage visie, die hoofdzakelijk uit theorieën bestaat en zeer twijfelachtig is in de haalbaarheid en het resultaat ervan. Nu hebben we een raadsnota voor ons liggen. De theorieën zijn verder uitgewerkt en er is een procesplan opgesteld. Dit plan ziet er overzichtelijk uit, maar helaas moet Gezond Burger Verstand constateren dat de haalbaarheid en het resultaat ervan nog steeds zeer twijfelachtig zijn. Er gaan Sociale Wijkteams ontwikkeld worden, een relatief nieuw concept, gebaseerd op één enkele gemeente, Kerkrade.


De nieuwe activiteitencentra gaan ontwikkeld worden. Hoe dat gaat uitpakken in de praktijk is ook nog onzeker. Hoe krijgen we de mensen daarheen? De heer Teigeler, die namens de Wmo-raad heeft ingesproken, kwam met een suggestie, namelijk het invoeren van een infobalie in de activiteitencentra. Een balie bemand door een burgeradviseur die de mensen wegwijs maakt, waar ze met al een vragen terecht kunnen. Op zich vindt Gezond Burger Verstand dat een goed idee. Echter, deze balie is vooral ook bedoeld voor mensen die niet zo gemakkelijk om hulp vragen. Diezelfde mensen zullen wellicht niet zo gauw uit zichzelf naar een activiteitencentrum komen en dat baart ons zorgen. Hoe krijgen we de mensen over die drempel? Gezond Burger Verstand denkt dat het een goed idee zou zijn om, wanneer een nieuw activiteitencentra officieel haar deuren opent, daar veel publieke aandacht aan te besteden in de vorm van een open dag, waarbij geen enkele bezoeker met lege handen naar huis gaat. Een samengesteld pakket, met daarin beknopte informatie over alle activiteiten, vergezeld gaand van een leuk presentje voor elke bezoeker, want waar iets gratis te halen is, zijn wij Nederlanders er vaak als de kippen bij.


Verder wordt er ingezet op sociale netwerken van burgers en de daaruit voortvloeiende zelfredzaamheid. Ik weet niet hoe vaak ik die term wel niet tegen ben gekomen in alle stukken. Ik zou daarover een deel van mijn bijdrage in mei kunnen herhalen, maar zal er nu mee volstaan dat Gezond Burger Verstand de stellingen van het Wmo-platform onderstreept, dat verharding en verhuftering van de maatschappij buiten beschouwing zijn gelaten en de naïviteit in de overtuiging van het college dat je oudere mensen nog kunt veranderen. Wellicht is het een idee om net als in Hooge Zwaluwe gebeurt, alle zelfstandige 75-plussers preventief thuis te bezoeken en in kaart te brengen welke behoeftes zij hebben.

Gezond Burger Verstand staat positief tegenover het voornemen van het college om te onderzoeken op welke wijze voor de individueel verstrekte scootmobiel een scootmobielpool opgezet zou kunnen worden. Wij vragen ons wel af waar die pools dan zouden komen en hoeveel er dat worden, want wanneer mensen daarvoor een te grote afstand moeten afleggen zal het niet werken. Of wordt hierbij alleen aan zorgcentra gedacht? Kan de wethouder daar al iets meer over zeggen?


In de stukken is te lezen dat het systeem alleen in stand kan blijven als mensen zowel hulp geven als krijgen, de wederkerigheid. In de praktijk is het echter vaak zo, dat mensen vaak niet weten of ze ooit iets terug kunnen doen of zelfs weten nooit iets terug te kunnen doen, waardoor het moeilijk is hulp te vragen en zelfs hulp te accepteren wanneer die aangeboden wordt. Ik zal een voorbeeld geven… Ik bezoek regelmatig een mevrouw op leeftijd met kanker. Ik heb haar zelf mijn hulp aangeboden. Ik kan echter niets voor haar doen, zonder dat ze zich verplicht voelt daar iets tegenover te stellen. Ik heb al lang geen chocolaatjes meer hoeven te kopen. Ik geef het op tegen te sputteren, want, zoals ze zegt, doet ze het graag. Hiermee wil ik dus aangeven dat het bepaald niet vanzelfsprekend is, die wederkerigheid. Mensen kunnen zich daar ook heel ongemakkelijk bij voelen.


Het Sociaal en Cultureel Planbureau deed onderzoek naar maatschappelijke problemen. Op nr. 1 van de maatschappelijke problemen staat ‘normen en waarden’. Typisch nederlands volgens het SCP, dat wij onze omgangsvormen als grootste maatschappelijk probleem zien, want voor veel Nederlanders geldt: Ikke en de rest kan….. Een buitenlandse mevrouw zei het kort en bondig: de deur van de buren is hier gesloten. Volgens sommigen zouden de normen en waarden mogelijk pas veranderen wanneer we de economische crisis daadwerkelijk goed in de portemonnee gaan voelen. In andere landen zorgt men vaak beter voor elkaar, maar daar zijn de maatschappelijke problemen veel groter. http://nos.nl/video/277526-hufterigheid-vervelender-dan-economie.html


Tot slot: Gezond Burger Verstand zal dit raadsvoorstel steunen, omdat de intentie goed is. Wat ons zorgen baart is de haalbaarheid. Wij wensen de toekomstige Sociale wijkteams en alle betrokken partijen dan ook veel succes met het veranderen van de Nederlandse mentaliteit. Hun rust een zware taak, zeker door de uitbreiding van het gemeentelijke takenpakket door de overheveling van AWBZ taken en de vergrijzing.


Wij hopen dat niet juist de zwakkere mensen de dupe van de bezuinigingen zullen worden, zoals mensen die nu van individuele voorzieningen gebruik maken, waarvan straks misschien besloten zal worden dat zij ze niet nodig hebben. Mensen die moeilijk nee kunnen zeggen, mensen die zich makkelijk laten bepraten. Misschien kan de wethouder ons daarin nog wat geruststellen.


Ik wil voor alle egocentrische luisteraars afsluiten met enkele woorden uit een voor Michael Jackson geschreven lied:

I’m starting with the man in the mirror Take a look at yourself and make a change

Tot zover...

Tweede termijn