Semantic search

From GBV
Search

Edit query Show embed code

The query [[Category:Bijdrage]] [[Raadsvergadering::Leden:Raadsvergadering 2013/09/17]] was answered by the SMWSQLStore3 in 0.0313 seconds.


Results 1 – 4    (Previous 50 | Next 50)   (20 | 50 | 100 | 250 | 500)   (JSON | CSV | RSS | RDF)

0130048 - Startnotitie jeugdzorg

0130048Jeugdbeleid en jeugdzorg

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/09/17
Behandelaar Marjan de Meijer
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Bijdrage Startnotitie Jeugdzorg Bl.0130048

Dank u voorzitter,

Gezond Burger Verstand kan instemmen met de opgenomen kaders en uitgangspunten voor de inrichting van het nieuwe jeugdzorgstelsel. We horen veel negatieve geluiden, maar Gezond Burger Verstand is van mening dat met deze transitie de zorg uiteindelijk beter zal worden. Ja het in complex, en ja, er zullen fouten gemaakt worden, want zorg blijft mensenwerk.

Met name het uitgangspunt plan, één gezin, één plan, één regisseur spreekt ons aan. Er zullen, net als bij de Wmo, keukentafelgesprekken plaatsvinden, maatwerk dus, waarbij ook andere problemen in het gezin naar voren kunnen komen én aangepakt.

De onzekerheden en risico's zullen wij niet op gaan sommen, die zijn welbekend. Uit de stukken komt echter wel duidelijk naar voren dat alle betrokken partijen in goed overleg met elkaar zijn. (5.1, 5.2, 5.3 Startnotitie) Maar hadden we al verder kunnen zijn? In de drie Zuid-Hollandse regios's, samen 42 gemeenten, lijken ze al wel verder te zijn. Het kabinet zegt zo'n 4 procent te bezuinigen op het jeugdzorgbudget, maar volgens de Zuid-Hollandse gemeenten komt die bezuiniging boven de 10 procent uit! Holland Rijnland zou zelfs 10 procent minder krijgen en ook rond Gouda en in het zuiden van Zuid-Holland zou men miljoenen euro's minder krijgen.

De 42 Zuid-Hollandse gemeenten eisen nu financiële helderheid van het ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn, Sport). Komt die er niet, dan dienen zij hun plannen voorlopig niet in, want die zijn gebaseerd op de officiële, 'te lage' bezuinigingen. Gezond Burger Verstand maakt zich over deze berichten grote zorgen! Wethouder, kunt u ons geruststellen? Bestaat de kans dat ook wij en onze regiogemeenten het met veel minder geld moeten gaan doen? Hoe groot is die kans en wanneer weten we dat en wat zijn in dat geval de gevolgen?


En dan nog wat anders voorzitter... Het is nog niet bekend of dat straks voor de ouders/verzorgers bij problemen de generalisten direct bereikbaar zullen zijn, maar daarentegen zou bijvoorbeeld een sportinstructeur wel direct contact met een generalist kunnen opnemen. Voor ouders blijven met name de natuurlijke gangen het eerste aanspreekpunt.

Mede daardoor maakt Gezond Burger Verstand zich zorgen over het opheffen van het inlooppunt van het CJG. Blijkbaar wordt hier niet genoeg gebruik van gemaakt. Gezond Burger Verstand vreest dat de huisartsen straks overbelast gaan worden met eenvoudige vragen die altijd niet direct met gezondheid te maken hebben. Aan wie kunnen ouders straks vragen stellen over zakgeld, uitgaan, alcoholgebruik, hoeveel uur per dag gamen en hoe laat naar bed? Met name op de basisschool is de juf voor ouders en verzorgers een laagdrempelig aanspreekpunt, maar die zal ook niet overal het antwoord op weten. Een inlooppunt valt toch, net als schoolmaatschappelijk werk, onder het kopje preventie en preventie levert uiteindelijk, op termijn, een besparing van ruim 10% op in de zorgkosten. Gezond Burger Verstand vindt daarom dat ernaar gestreefd dient te worden zo weinig mogelijk op preventie te bezuinigen. (school (arts/zorgcoördinator/intern begeleider)

Voorzitter, kan het niet zo zijn dat het inlooppunt niet goed bezocht wordt, omdat het er slechts 1 voor heel Oosterhout en de kerkdorpen betreft? Misschien is er niet genoeg bekendheid aan gegeven of is het niet laagdrempelig genoeg voor eenvoudige vragen. Zouden hier de activiteitencentra en dorpshuizen geen rol in kunnen spelen? Daar is immers ook maatschappelijk werk actief. Gezond Burger Verstand is van mening dat in elk dorpshuis en activiteitencentrum een laagdrempelig algemeen wijkinformatie inlooppunt zou moeten zijn, een soort VVV in de wijk, waar burgers bijvoorbeeld tussen het boodschappen in doen met allerlei vragen terechtkunnen en indien nodig doorverwezen worden naar bijvoorbeeld iemand van het Sociale wijkteam of de generalist. Hier zou prima een koppeling gemaakt kunnen worden met de Wmo.

Tijdens de opiniërende behandeling werd door enkele partijen de benaming Oosterhouts Jeugdcollectief in twijfel getrokken. Wat Gezond Burger Verstand betreft past een nieuwe naam uitstekend bij een transitie! Zeker gezien het feit dat blijkbaar weinig mensen het Centrum voor Jeugd en Gezin weten te vinden!

Tot zover voorzitter

0130049 - Ontwikkelrichting transitie AWBZ - Wmo

0130049Maatschappelijke zorg

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/09/17
Behandelaar Marjan de Meijer
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Bijdrage ontwikkelrichting transitie AWBZ-Wmo Bl. 0130049

Dank u voorzitter,

Gezond Burger Verstand kan zich een heel eind vinden in de regionale ontwikkelrichting en de leidende principes als lokale invulling.

We hebben nog wel wat opmerkingen...


Zelfredzaam zijn...Dat is natuurlijk vooral weggelegd voor mensen die vaak bij de Gamma komen, de echte 'Doe 't Zelvers', die weten wat het is om van 'Bottom up' iets op te bouwen. Zelf geheel de regie voeren, dat zal in de meeste gevallen vooral lukken bij de jongere doe 't zelver met een kleinere bouwbehoefte.


Onlangs was in de Stem te lezen dat volgens onderzoek van de VNG burgers liever buurthuizen kwijt zijn dan thuiszorg, maar Gezond Burger Verstand vraagt zich af of de burgers bij de vraagstelling genoeg informatie hebben gekregen. Buurthuizen zijn immers nauw verbonden met de Wmo, als instrument. Burgers die echt hulp nodig hebben zullen die hulp blijven krijgen, maar burgers worden tevens geacht meer zelfredzaam te zijn en er wordt gestimuleerd dat ze netwerken opbouwen, zodat mensen elkaar behulpzaam kunnen zijn en duurzame oplossingen gerealiseerd kunnen worden. De nieuwe activiteitencentra, die overigens in de volksmond nog steeds wijk- of buurthuizen genoemd worden, zouden hier als ontmoetingscentra een belangrijke rol in moeten spelen. Bepaalde vormen van dagbesteding zouden ook in deze centra plaats kunnen vinden, zo dicht mogelijk bij huis. Door buurthuizen te sluiten is voor veel mensen echter de afstand groter geworden en veel oude bezoekers zijn niet meer teruggekeerd naar de nieuwe activiteitencentra. Wat Gezond Burger Verstand betreft een foute beslissing dus die op termijn zeker geen besparing zal zijn in de zorgkosten. Dat de nieuwe centra enkele weken gesloten zijn in de zomervakantie vinden wij ook een slechte zaak, want juist dan zullen veel mensen zich eenzaam voelen, omdat vrienden en familie met vakantie zijn.


(In mei dit jaar is een rapport verschenen over onderzoek door VU- en VUmc-wetenschappers naar 'zorgnetwerken van kwetsbare thuiswonende ouderen' in de regio Amsterdam.)

Ik las in een onderzoeksrapport dat 52% van de kwetsbare ouderen een beperkt sociaal netwerk heeft en zij daardoor risico lopen in een sociaal isolement te raken. Sommige mensen hebben zelfs geen contact met de buren. Ouderen zouden al in een vroege fase aan hun sociale netwerk moeten bouwen, ook omdat, zoals uit het onderzoek naar voren kwam, hoe meer informele hulpverleners, zoals familie, vrienden, de oudere heeft, hoe beter hij of zij de kwaliteit van zorg ervaart.

Goedlopende laagdrempelige activiteitencentra die het gehele jaar open zijn, zijn dus van cruciaal belang. Ook zouden daar, zoals de heer Teigeler, lid van de Wmo raad, tijdens zijn inspraakreactie aangaf,

huiskamers ingericht kunnen worden, laagdrempelige opvangplekken, voor onder meer mensen met multi-problematiek.


En dan de communicatie voorzitter, een belangrijk onderdeel om de transitie te laten slagen, bij mensen door te dringen. Afgelopen juni, juli is de Wmo campagne 'Wie denk je wel dat je bent' van start gegaan. De enige plek tot dusver waar ik deze ben tegengekomen is hier op het toilet. Gezond Burger Verstand denkt dat een informatieve gemeente huis-aan-huis flyer doelmatiger werkt, ook voor de werving van vrijwiligers, want zij zijn van levensbelang voor het slagen van de transitie, met name om mantelzorgers te ontlasten, zodat vrijwilligers en mantelzorgers afspraken met elkaar kunnen maken.

Het is een doelstelling in de regionale ontwikkelrichting om vrijwilligers te vinden én te behouden voor de nieuwe taken en dat personen die geen of moeilijk toegang hebben tot de reguliere arbeidsmarkt gestimuleerd worden om een rol te vervullen bij ondersteuning en zorg. De vraag is waaróm die mensen geen of moeilijk toegang hebben tot de reguliere arbeidsmarkt. Zijn deze mensen geschikt voor de zorg? Zijn ze betrouwbaar? Deze mensen zullen zorgvuldig gescreend moeten worden alvorens ze ingezet zouden worden om een komen en gaan van vrijwilligers te voorkomen.


Het experiment van de Sociale Wijkteams wordt voortgezet, vanwege de kansen die het biedt. Er zijn echter nog geen zichtbare resultaten. Komen via de Sociale Wijkteams ook zorgmijders in beeld? Voor het Sociale Wijkteam Strijen is onlangs het werkgebied uitgebreid met heel Dommelbergen. Gezond Burger Verstand vraagt zich af of je zo'n groot deel van de stad nog wel een wijk kunt noemen en hoe het wijkteam alle mensen daar kan bereiken. Ik heb een kijkje genomen op de website van het team Srijen, waarbij opvalt dat de Evenementen kalender mager is en de rubriek ' vraag en aanbod' is een jaar geleden voor het laatst aangevuld en dat is heel jammer. Voorzitter, Gezond Burger Verstand vraagt zich af of het Sociale Wijkteam genoeg aan de weg timmert. Naast de activiteitencentra zijn zij immers een heel belangrijk instrument in de ontwikkelrichting. De clientenraad pleit voor een vaste kracht die de sociale kaart van de wijk kent en andersom de wijk hem/haar kent. Op zich een goed plan, wij hopen alleen dat de wijk die vaste kracht beter gaat kennen dan nu het geval is met de wijkagent, want die kent bijna niemand.

Voorzitter, Gezond Burger Verstand heeft het in de bijdrage van de transitie jeugdzorg al gezegd. Wij zijn van mening dat in elk dorpshuis en activiteitencentrum een laagdrempelig, algemeen wijkinformatie inlooppunt zou moeten zijn, een soort VVV in de wijk, waar burgers, bijvoorbeeld tussen het boodschappen doen, met allerlei vragen terecht kunnen, over Wmo én opvoedvragen en indien nodig doorverwezen kunnen worden naar bijvoorbeeld iemand van het Sociale wijkteam of de generalist. Als gemeente kun je daar nóg verder in gaan, als burgers daar ook melding kunnen maken van bijvoorbeeld een losse stoeptegel. Dat zou de laagdrempeligheid wellicht verhogen!


Tot slot willen wij nog aandacht vragen voor de zorgboerderij. Daar zijn veel mensen werkzaam vanuit de Awbz, mensen die niet kunnen kantelen en niet geschikt zijn voor activiteiten in een activiteitencentra en zonder de zorgboerderij lopen zij kans dat het mis gaat met alle mogelijke zorgkosten, zoals opname, van dien.Wij hopen dat het college haar best doet deze natuurlijke vorm van dagbesteding in stand te houden. Dit ook om de mantelzorgers te ontzien.

Tot zover voorzitter


Zorgboerderij 'Levensvreugde' Stelvenseweg 4 4911 AC Den Hout website: www.zorgboeren.nl

Contactpersoon / info / plaatsing Mevrouw Conny van der Schriek - van Meel Telefoon: 0162 - 464430 Fax: 0162-459760

E-mail: C.vanderSchriek@deriethorststromenland.nl

0130052 - Vaststelling bestemmingsplan 'Santrijn, herziening 1'

0130052Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/09/17
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Voorzitter, De dag na Prinsjesdag waar voor onze burgers weer hogere lasten en kosten bekendgemaakt zijn waardoor ze nog beter op moeten letten waar de centjes aan uitgegeven kunnen worden Voorzitter

Gezond Burger Verstand is voor duidelijkheid naar de Oosterhouters. Duidelijkheid over wat er met hun geld gebeurt en over de keuzes die door het college worden gemaakt.

Daarom willen we nog 'ns op een rijtje zetten waar het college voor kiest met het Santrijnplan en de voorliggende wijziging van het bestemmingsplan.

Voorzitter, het college kiest voor prestige. Het zal wel worden ontkend, maar de feiten spreken voor zich. Het gaat om het aanzien en het imago van Oosterhout, om een mooie entree van het centrum en om de uitstraling van Oosterhout in de regio. Dat heet prestige.

Voorzitter, het college kiest voor duur en luxe. Vergeleken met de huidige Bussel is de nieuwe Bussel mooier, luxueuzer en fors duurder. Luxe die ten goede komt van een beperkt deel van de Oosterhoutse bevolking, maar waar wel iedereen een financiële bijdrage aan moet leveren. Ook mensen die op dit moment helemaal geen geld hebben voor luxe uitgaven en die juist op alles wat maar riekt naar luxe aan het bezuinigen zijn. Voorzitter hoe kunt u rijmen dat laagdrempelige buurthuizen die beheerd werden door vrijwilligers gesloten zijn en u nu een veredeld wijnhuis voor de welgestelde burgers gaat creëren terwijl de beoogde doelgroep buiten in de kou blijft staan wat vind dit college hiervan Voorzitter Het college kiest voor centralisatie, waar de trend juist is om, waar mogelijk, voorzieningen dicht bij de mensen te bieden. Deze centralisatie heeft grote gevolgen. Alles zal er aan gedaan worden om verenigingen, scholen en andere groeperingen naar De Bussel te trekken. Een optreden in een dorpshuis, een kerk, een buurthuis, wijkcentrum of klein theatertje zal tot het verleden behoren. Voor dergelijke decentrale voorzieningen is immers geen geld meer. En de wijk-bibliotheken gaan verdwijnen, op een moment dat de minister het nodig vindt om in te grijpen om te voorkomen dat laagdrempelige bibliotheekvoorzieningen verdwijnen.

Voorzitter, het college kiest voor vernietiging van groen en symbolisch groen. Weet u het nog? Waar nu de Bussel staat, stond ooit een monumentale boom. Als herinnering aan die boom heeft De Bussel een prachtige gevelboom gekregen. Het college kiest ervoor om deze gevelboom te laten verdwijnen, evenals de historische boom boor de bibliotheek. <Foto laten zien!> De gevelboom van De Bussel is uniek in zijn soort en een prachtig stuk werk, waar ook scholieren aan hebben bijgedragen.

Voorzitter, het college kiest voor een grote investering in een voorziening waar, zeker deze periode, juist minder belangstelling voor bestaat. Daarom hebben andere theaters, zoals het Chassé in Breda, het op dit moment erg moeilijk. Dit betekent, dat de financiële schattingen waar de plannen op zijn gebaseerd niet meer kloppen. De bezoekersaantallen zullen lager zijn, het aantal verenigingen dat veel geld aan De Bussel wil uitgeven voor een optreden zal dalen en er zullen minder evenementen worden georganiseerd. Zeker zolang Nederland het nog economisch moeilijk heeft. De plannen zijn dus op drijfzand gebaseerd.

Voorzitter, het college kiest ervoor om met het geld van de Oosterhouters de economie te stimuleren. Maar niet de economie van Oosterhout: bij ontwerp en bouw van de nieuwe Bussel zullen nauwelijks Oosterhoutse bedrijven betrokken zijn. Bovendien is het rendement van de investering voor de economie heel slecht, omdat het eenmalige uitgaven zijn die geen verbetering van de economische situatie met zich meebrengen. Geen Oosterhoutse burger of bedrijf zou het in zijn hoofd halen om een dergelijke investering te doen. En toch kiest het college hiervoor.

Voorzitter, er is een alternatief. Stop dit plan nu in de la en haal het er over een paar jaar weer uit. En bekijk hoe de situatie dan is en of het de moeite waard is om er mee aan de slag te gaan. Gezond Burger Verstand stelt voor om bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen in maart à,s. De Oosterhoutse burger te laten beslissen of een betaalbaar theater voor iedereen of een veredeld theater voor een klein publiek,dit door middel van een referendum wat gelijk met de gemeenteraadsverkiezingen weinig kost

Voorzitter, we hadden het over duidelijkheid voor de Oosterhoutse burgers en bedrijven en daarom hebben we een en ander nog 'ns op een rij gezet.

En we stellen graag de vraag aan het college of het denkt dat de meerderheid van de Oosterhouters dezelfde keuzes zou maken als het college. Op die vraag hebben we vanavond graag een antwoord, voorzitter.

0130053 - Nota van Uitgangspunten aanpassing samenwerkingsovereenkomst Slotjes Midden

0130053Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/09/17
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting