Semantic search

From GBV
Search

Edit query Show embed code

The query [[Category:Bijdrage]] [[Raadsvergadering::Leden:Raadsvergadering 2017/02/21]] was answered by the SMWSQLStore3 in 0.0621 seconds.


Results 1 – 6    (Previous 50 | Next 50)   (20 | 50 | 100 | 250 | 500)   (JSON | CSV | RSS | RDF)

Artikel 0170008 - BI.0170008 beleid schuldhulpverlening

0170008

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2017/02/21
Behandelaar Peter Bogerd
Onderwerp bijdrage Beleid schuldhulpverlening
Soort bijdrage Raadsnota
Onderwerpen
Datum 21-02-17
Publiceren No
Samenvatting

0170008 - Beleid schuldhulpverlening

Motie 0170008 - Beleid schuldhulpverlening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2017/02/21
Behandelaar Peter Bogerd
Onderwerp bijdrage Beleid schuldhulpverlening
Soort bijdrage Motie
Onderwerpen
Hoort bij bijdrage Leden:Raadsnota 0170008 Beleid schuldhulpverlening
Datum 2017/02/21
Publiceren No
Samenvatting schuldhulpverlening geen schuldhulpverlenging moet zijn.

Motie Beleid schuldhulpverlening

De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 21 februari 2017, behandelend agendapunt "Beleid schuldhulpverlening",

Overwegende, dat

  • er onvoldoende cijfermatig inzicht is in schuldhulpverlening;
  • niet iedereen die zich meldt aan het loket voor schuldhulpverlening ook geregistreerd wordt;
  • de deskundigheid van de medewerkers die betrokken zijn bij de "hulp" die geboden word aan de burger niet gewaarborgd is
  • er geen goede nazorg ingeregeld is
  • schuldhulpverlening geen schuldhulpverlenging moet zijn.

Verzoekt het college

Concrete maatregelen te treffen die leiden tot:

  • een beter cijfermatig inzicht in schuldhulpverlening
  • registratieplicht door gemeente bij aanmelding bij loket
  • de verplichting dat bij aanmelding bij het loket een beschikking wordt afgegeven
  • de waarborg dat medewerkers die betrokken zijn bij de "hulp" die geboden word aan de burger voldoende deskundig zijn
  • adequate nazorg



Peter Bogerd,
Gezond Burger Verstand

Motie krediet doorontwikkeling elektronische dienstverlening en digitale bedrijfsvoering

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2017/02/21
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage krediet doorontwikkeling elektronische dienstverlening en digitale bedrijfsvoering
Soort bijdrage Motie
Onderwerpen
Hoort bij bijdrage Leden:Raadsnota 0170002 Krediet doorontwikkeling elektronische dienstverlening en digitale bedrijfsvoering
Datum 2017/02/21
Publiceren No
Samenvatting digitale veiligheid dient altijd hoog in het vaandel te staan

Motie krediet doorontwikkeling elektronische dienstverlening en digitale bedrijfsvoering

De raad van de gemeente Oosterhout, in vergadering bijeen op 21 februari 2017, behandelend agendapunt "Krediet doorontwikkeling elektronische dienstverlening en digitale bedrijfsvoering",

Overwegende, dat

  • Steeds meer informatie digitaal wordt vastgelegd
  • Steeds meer dienstverlening digitaal wordt ondersteund
  • Steeds meer door gemeenten wordt samengewerkt waarbij informatie digitaal wordt gedeeld
  • Steeds meer hackers het voorzien hebben op de waardevolle gegevens van de gemeente.

Verzoekt het college

De gemeenteraad inzicht te verschaffen in:

  • de erkende risico's en genomen maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging
  • de extra maatregelen waarvan wordt verwacht dat ze de komende jaren nodig zijn
  • de daaraan verbonden verwachte kosten



Ad Strack van Schijndel,
Gezond Burger Verstand

Raadsnota 0170002 Bedrijfsplan 2017 WAVA-GO

0170002

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2017/02/21
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage Bedrijfsplan en eerste begrotingswijziging 2017 WAVA/!GO BV
Soort bijdrage Raadsnota
Onderwerpen
Datum
Publiceren No
Samenvatting

0170002 - Bedrijfsplan en eerste begrotingswijziging 2017 WAVA/!GO BV

Eerste termijn

Voorzitter,

WAVA-GO heeft de ambitie om haar rol bij de uitvoering van de participatiewet te verbreden. Nieuwe doelgroepen en nieuwe vormen participatie en begeleiding.

Tegelijkertijd moet de organisatie inkrimpen. Het aantal eigen medewerkers is de afgelopen tijd al verminderd. Medewerkers worden verplaatst uit overhead functies naar functies in de directe aansturing.

Wat wij van Gezond Burger Verstand ons dan afvragen, voorzitter, is hoe het zit het met de deskundigheid en ervaring van deze medewerkers. En breder: hoe zit het met de bekendheid en ervaring met nieuwe doelgroepen.

In het bedrijfsplan missen we een visie en een concreet plan om de kwaliteit van het eigen personeel op een hoger plan te brengen. Wij denken dat het voor de clienten, voor de medewerkers zelf en ook voor het bedrijf van groot belang is dat medewerkers kunnen groeien. En daarnaast menen we ook, dat als medewerkers niet geschikt blijken voor hun nieuwe rol, er sprake moet zijn van actief uitstroombeleid.

Voorzitter, de kernwaarden van !GO spreken ons aan. We zien echter onvoldoende in het bedrijfsplan terug op welke manier ervoor gezorgd gaat worden dat de medewerkers in staat zijn om volgens die kernwaarden te acteren.

Raadsnota 0170002 Krediet doorontwikkeling elektronische dienstverlening en digitale bedrijfsvoering

0170002

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2017/02/21
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage Krediet doorontwikkeling elektronische dienstverlening en digitale bedrijfsvoering
Soort bijdrage Raadsnota
Onderwerpen
Datum 2017/02/21
Publiceren No
Samenvatting Wat doet de gemeente aan de veiligheid van de ict-systemen, gezien de credit vraag is er op te merken dat er geen budget is voor de veiligheid.

0170002 - Krediet doorontwikkeling elektronische dienstverlening en digitale bedrijfsvoering

eerste termijn

Voorzitter,

Het gevraagde krediet is nodig om mee te kunnen in de vaart der volkeren op het gebied van ICT. Digitaal 2017 en de Digitale agenda 2020 vormen daarbij de leidraad. Standaardiseren waar mogelijk en lokaal maatwerk bieden waar nodig. Transparant en efficiënt werken.

Dit klinkt ons als muziek in de oren, voorzitter. Voor deze zaken willen we graag een extra stap zetten.

Daarnaast nemen we aan dat ook het onderwerp informatiebeveiliging naar de toekomst toe een onderwerp is dat de gemoederen bezig houdt. Steeds meer digitaal, steeds meer samenwerking en steeds meer hackers die het voorzien hebben op de waardevolle gegevens van de gemeente. En dat gaat niet altijd goed, voorzitter.

in 2015 werdt de gemeente Amstelveen getroffen door één corrupt mailtje. Een medewerker van de gemeente zat in zijn privé-mail, klikte een foute link aan en daarmee opende hij de poort waardoor een virus het Amstelveense gemeentenetwerk binnensloop. De gemeente legde het ict-netwerk stil waardoor burgers geen rijbewijzen en paspoorten konden aanvragen. Een team externe experts ging direct aan de slag met testen in een geïsoleerde ict-omgeving uit om de malware op te sporen en uit te schakelen. De volgende dag was de gemeente weer up and running.

In 2015 waren De Friese gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland het slachtoffer van ransomware. Een medewerker had op een corrupte link in een mailtje geklikt en haalde daardoor ransomware binnen. Niet veel later moesten zo’n 600 medewerkers hun computer uitschakelen en zette de gemeente een experts aan het werk om de ransomware uit te schakelen. Door het systeem een backup van de dag ervóór te laten draaien, kon het systeem hersteld worden.

In 2016 heeft een hacker ingebroken op de website van de gemeente Ede. Dat constateerde een veiligheidsspecialist van de gemeente op 8 juli 2016, nadat hij een aantal tests uitvoerde bij de website www.ede.nl. Hierdoor zijn mogelijk de persoonlijke gegevens van 3.700 Edenaren in handen zijn van hackers gekomen.

In 2016 was van de servers van de gemeente Almelo is een enorme hoeveelheid gegevens gestolen. Het betreft zo goed als zeker persoonsgegevens. Het vermoeden is dat de 20 gigabyte aan data door middel van malware naar een nog onbekende site zijn gestuurd. Door wie of waarom is onbekend.

En afgelopen weekend heeft Belastingsamenwerking West-Brabant aan honderden mensen een brief gestuurd waarmee het mogelijk was in te loggen op de pdf met de belastingaanslag van iemand anders. Daarop staan onder andere zijn of haar burgerservicenummer (bsn) en bankrekeningnummer. Ook inwoners van Oosterhout hebben die brieven gekregen, alle met dezelfde informatie van dezelfde belastingplichtige.

Voorzitter, dit zijn maar een paar voorbeelden hoe het mis kan gaan.

Voorzitter, Gezond Burger Verstand zou verwachten dat bij het meegaan in de vaart der volkeren op ICT gebied ook een fors aandeel weggelegd zou zijn voor informatiebeveiliging. Dat lijkt niet het geval en dus rijst de vraag of er voldoende aandacht aan informatiebeveiliging wordt besteed. En of de gemeente kan garanderen dat problemen zoals geschetst zich in Oosterhout niet kunnen voordoen.

Daarom dient Gezond Burger Verstand de volgende motie in.

Raadsnota 0170008 Beleid schuldhulpverlening

0170008

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2017/02/21
Behandelaar Peter Bogerd
Onderwerp bijdrage Beleid schuldhulpverlening
Soort bijdrage Raadsnota
Onderwerpen
Datum 2017/02/21
Publiceren No
Samenvatting "schuldhulpverlening", spreken we van schuldhulpverlening of van schuldhulpverlenging?

het scheelt maar 1 lettertje maar voor de burger kan het een wereld van verschil zijn.

0170008 - Beleid schuldhulpverlening

Eerste termijn

Voorzitter,

"schuldhulpverlening", spreken we van schuldhulpverlening of van schuldhulpverlenging? het scheelt maar 1 lettertje maar voor de burger kan het een wereld van verschil zijn.

Het aantal mensen met problematische schulden is groot. In de afgelopen jaren zijn diverse rapporten geschreven die gaan over de aanpak van problematische schulden. In het rapport Onoplosbare schuldsituaties wordt het beeld geschetst dat het aantal huishoudens met problematische schulden flink is toegenomen. Hat kabinet vindt het net als de gemeente Oosterhout niet aanvaardbaar en economisch niet verantwoord dat burgers buiten de samenleving staan. Het hebben van problematische schulden vormt een belemmerende factor voor participatie. Daarnaast leiden problematische schulden tot hoge maatschappelijke kosten. Het maatschappelijk probleem wordt versterkt omdat burgers met schulden ‘domme dingen doen’. Armoede leidt tot voortdurende korte termijnoplossingen. Burgers met schulden zijn enkel bezig met overleven. Ze denken aan financiële problemen van morgen en niet aan over een maand of nog verder weg. Het IQ van burgers met problematische schulden daalt gemiddeld met 13 punten. Dit is niet zo erg als je genoeg hebt, maar burgers met een lager IQ handelen naar iemand die zwak begaafd is. Dit komt hun positie niet ten goede.

Het niet bieden van een passende oplossing voor problematische schulden leidt tot een groot maatschappelijk probleem. Het Nibud heeft berekend dat een niet opgeloste schuldsituatie over een periode van 10 jaar de maatschappij € 100.000 kost. Onder deze kosten zijn inbegrepen de kosten van schuldhulpverlening, maar ook de kosten die door het bestaan van de schulden worden beïnvloed (bijvoorbeeld kosten voor verminderde arbeidsparticipatie, huisuitzettingen en afsluitingen).

Het voorkomen van (verdere) maatschappelijke schade is één van de redenen waarom de Wsnp is geschreven: schulden moeten eindig zijn. Dit geldt voor iedereen die problematische schulden heeft. Het is in het belang van de gemeente en bovendien haar verantwoordelijk om daar voor te zorgen.

Voorzitter, Gezond Burger Verstand is van mening dat het door u voor gestelde beleid niet compleet is.

  • Het kan niet zo zijn dat er onvoldoende cijfermatig inzicht is.
  • Het kan niet zo zijn dat de gemeente naar eigen inzicht burgers wel of niet registreren,
  • Het kan niet zo zijn er er geen aantoonbare deskundigheid is bij de medewerkers die betrokken zijn bij de "hulp" die geboden word aan de burger,

en als laatste het kan niet zo zijn dat er geen goede nazorg ingeregeld is...

Voorzitter, Gezond Burger Verstand dient hiertoe de volgende motie in...