Semantic search

From GBV
Search

Edit query Show embed code

The query [[Category:Bijdrage]] [[Raadsvergadering::Leden:Raadsvergadering 2013/01/22]] was answered by the SMWSQLStore3 in 0.1214 seconds.


Results 1 – 7    (Previous 50 | Next 50)   (20 | 50 | 100 | 250 | 500)   (JSON | CSV | RSS | RDF)

0120107 - Bestemmings- en exploitatieplan De Contreie

0120107Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/01/22
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Bestemmingsplan De Contreie.

Voorzitter, een gemeentebestuur behoort fatsoenlijk met zijn burgers om te gaan en altijd eerder gemaakte afspraken na te komen.

Kijk als u met bewoners die er tig jaar woonachtig zijn in de onderhandelingsfase bindende afspraken maakt, waardoor deze burgers besluiten te blijven wonen op hun huidige woonlocatie, dan verwachten zij dat het gemeentebestuur zich daar aan houdt. Die mensen snappen ook wel dat niet alles tegen tegen te houden is en daarom kunnen ze leven met een appartementengevouw in de achtertuin en daar hebben ze zich bij neergelegd. Maar dat nu, tegen de afspraken in, er ook nog een in de voortuin komt? Voorzitter, dat is toch echt niet te verteren.

Voorzitter door nu het bestemmingsplan zodanig te wijzigen dat de leefbaarheid van deze burgers zeer ernstig word geschaad en de bezwaren van deze burgers gewoon van tafel worden geveegd zonder naar de gegronde zienswijzen te kijken geeft u blijk van een onbehoorlijk bestuur, niet waardig een bestuur van Oosterhout familistad.

Bent u het met Gezond Burger Verstand eens dat bij het vaststellen van het bestemmingsplan de contreien met de bewoners van de vrachelsestraat en de leefbaarheidswerkgroep Den Hout de afspraak is gemaakt dat de vrachelsestraat als een groene wig tussen het nieuw te realiseren plan de contreien en de oude vrachelsestraat zou blijven waardoor een compromie met deze was bereikt welke u met deze bestemmingswijziging teniet doet waardoor u als bestuur zeer ongeloofwaardiger wordt.

Voorzitter daarom dient Gezond Burger Verstand het volgende amendement in Mocht dit amendement de meerderheid niet halen dient Gezond Burger Verstand een motie in

Voorzitter dan de school.

Het lijkt wel alsof er geen geld meer is voor een school in De Contreie, omdat alle reserves worden besteed aan het Santrijnplan met de geldverslindende parkeergarage. Alsof uw eigen prestigeprojecten belangrijker zijn dan goed onderwijs.

Voorzitter, Gezond Burger Verstand vIndt dat het de eerste jaren niet verantwoord is om een school te bouwen en stelt voor deze voorlopig niet te realiseren. Wel moet in de nieuwe wijk de contreie een locatie gereserveerd worden houden waar als het nodig is alsnog een school gerealiseerd kan worden. Daarnaast moet het geld worden gereserveerd, zodat als het nodig is ook de middelen beschikbaar zijn.

Daarom dient Gezond Burger Verstand het volgende amendement in. Voorzitter tot zover onze bijdrage

== Tweede termijn ==

0120108 - Beeldregieplan De Contreie, herziening 2012

0120108Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/01/22
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Voorzitter,

We gaan er van uit dat het beeldregieplan wordt aangepast aan de aangenomen wijzigingen wijzigingen van het bestemmingsplan. Graag hoor ik de bevestiging van de wethouder.

== Tweede termijn ==

0120109 - Grondexploitatie De Contreie

0120109Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/01/22
Behandelaar Ad Strack van Schijndel
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Voorzitter,

De Contreie is niet alleen een mooie nieuwbouwwijk in Oosterhout. Het is ook de belangrijkste inkomstenbron over een aantal jaren voor de vrije reserve. De vrije reserve die door het college met allerlei dure plannen tot aan de bodem wordt geleegd.

Zonder De Contreie heeft de gemeente Oosterhout straks geen reserve meer en is het Santrijnplan het laatste grote project voor vele jaren. De nieuwe Bussel is de laatste stuiptrekking van het oude denken. Het oude denken van centralisatie, van groot is mooi en van de hiërarchische structuren waarin de mensen aan de top het voor zeggen hebben.

Voorzitter, deze grondexploitatie weerspiegelt ook het oude denken van het college. Opbrengsten die gebaseerd zijn op onrealistische verkoopprijzen. En kosten die voor een groot deel opgaan aan plannenmakerij en aan het ambtelijk apparaat. Ramingen die gebaseerd zijn op scenario's met een procentje plus of min. Terwijl de realiteit is dat huizenprijzen met tientallen procenten dalen en de realiteit is dat de kosten nog steeds stijgen. Er kan misschien hier en daar door de crisis wat werk voor een lager dan geraamde prijs worden uitgevoerd, maar ik ben nog geen ambtenaar tegengekomen die zegt, doe maar 10% van m'n salaris de komende maanden, want ik heb wat minder te doen. En de zeer forse verlenging van de ontwikkeling van De Contreie heeft vooral negatieve gevolgen.

Dat zien we ook terug in de zeer forse daling van de geraamde opbrengsten vergeleken met slechts een paar jaar geleden. En we zien het college met de rug tegen de muur staan bij Thuisvester, omdat er geen geld is. En de heren Melsen en van Opzeeland willen wel kijken of er over 5 jaar een school nodig is, maar daar geen geld voor reserveren. Voorzitter, dan is er over 5 jaar ook geen geld en dus ook geen school.

Voorzitter, hoe zou de grondexploitatie er uit zien als we de lessen van de afgelopen jaren zouden meenemen? Of zijn we dan te pessimistisch? De wethouder ziet een gevaar in pessimisme, want dat zou wel op zichzelf al een negatief effect kunnen hebben.

Gezond Burger Verstand kijkt daar anders tegenaan. De Contreie is een mooie wijk en mensen die daar willen wonen luisteren echt niet naar wat wij hier in deze gemeenteraad bespreken. Die hebben wel andere dingen aan hun hoofd. Die hebben hun eigen ramingen en hun eigen kijk op de toekomst. Waar huizenkopers een hekel aan hebben, voorzitter, zijn lijken in de kast en onduidelijk beleid voor de toekomst en een onbetrouwbaar stadsbestuur. Zoals de mensen in de Vrachelsestraat die in hun achtertuin cq voortuin en tegen alle afspraken een flat van 7 hoog zien verrijzen. Dat zijn redenen waarom mensen huiverig zijn om op De Contreie een huis te kopen. En niet dat wij hier met elkaar over realistische scenario's praten. Dat is onzin.

Voorzitter, de voorliggende grondexploitatie weerspiegelt ongetwijfeld de huidige inzichten van het college. Wij zien zaken echter op een andere manier en hebben geen vertrouwen in realiteitsgehalte van deze grondexploitatie. Een grondexploitatie die, eenmaal vastgesteld, als basis voor besluitvorming dient. We zijn benieuwd naar de reactie van de wethouder op onze belangrijkste zorgpunten, die ik zal samenvatten:

  • De druk op het college om een gunstig financieel plaatje te schetsen
  • De zeer kleine bandbreedte in de verschillende scenario's. Is een grotere bandbreedte, vooral naar beneden toe, niet veel realistischer door de grote onzekerheid waar we mee te maken hebben.
  • Het belang van betrouwbaar bestuur voor het commercieel succes van De Contreie.
== Tweede termijn ==

0120110 - Aanleg natuurbufferzone a27

0120110

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/01/22
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Aanleg natuurbufferzone langs de a27 .

Voorzitter, op zich heeft Gezond Burger Verstand niets tegen de ruiling van gronden met de hannebroeck. Wij juichen het zelfs toe dat dit college inziet dat we de strook langs de a27 vrijhouden voor uitbreiding van de a27 en de spoorlijn maar de vooruitziende blik van dit college word weer teniet gedaan door in deze strook weer grote kosten te maken voor inrichting natte natuur waardoor later de uitbreiding van de a27 en de aanleg van een spoorlijn weer onmogelijk word gemaakt door de natuurwaarden die op het gebied komen te liggen.

Voorzitter Gezond Burger Verstand stelt voor om deze strook simpel en goedkoop in te richten en de hiermee bespaarde gelden te investeren in duurzame projecten in dit landschapspark,dan kunnen wij instemmen met dit raadsvoorstel.

Voorzitter tot zover onze bijdrage

== Tweede termijn ==

0120111 - Wmo

0120111

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/01/22
Behandelaar Marjan de Meijer
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Bijdrage Voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Raadsnota 0120111


Dank u voorzitter.

'Helpen met de handen op de rug'. 'Mensen stimuleren gebruik te maken van hun eigen kracht en directe omgeving'. Mooie woorden, maar waarschijnlijk vooral haalbaar bij die mensen die maar een klein zetje nodig hebben. Participatie kun je niet afdwingen en bepaalde mensen zullen daarom altijd meer ondersteuning nodig hebben dan andere.


De wijzigingen... De invoering van de Alphacheque is een prima bezuinigingsmaatregel en er komt geen contant geld meer aan te pas, wat ook een pluspunt is. De toezegging in het antwoord op onze sjabloonvraag dat mensen de keuze hebben hun huidige hulp te behouden stelt ons gerust.

De aanpassing dat de eigen bijdrage of de financiële tegemoetkoming naast afstemming op het inkomen ook wordt afgestemd op het vermogen heeft GBV op zich ook geen problemen mee. De nadere regels hieromtrent komen in het uitvoeringsbesluit aan de orde, wat ons op het volgende brengt:


Waar Gezond Burger Verstand nog niet helemaal vrede mee heeft is, dat het uitvoeringsbesluit niet meer opiniërend behandeld gaat worden. En zoals de sjabloonvragen laten zien zijn wij niet de enige. Naar aanleiding van de antwoorden op de vragen hebben wij de notulen van de vorige opiniërende behandeling van het uitvoeringsbesluit erop nagekeken, welke door het vorige college was toegezegd. Hierdoor is dus blijkbaar wel verwarring ontstaan. Het is ons duidelijk dat de raad in principe niet over de uitvoering gaat. We hebben het hier echter over zaken die de mens persoonlijk raken en de kaders zijn ruim.


In de raadsnota staat echter wel vermeld dat het Wmo platform, waarin ervaringsdeskundigen, gelegenheid krijgt advies uit te brengen over het uitvoeringsbesluit en dat stemt ons dan weer wel positief. De raad neemt immers doorgaans de adviezen van het Wmo platform over. Uit de notulen blijkt ook dat verschillende partijen er veel belang aan hechten dat het Wmo platform nauw betrokken wordt bij het uitvoeringsbesluit.

Dus voorzitter, kan de wethouder ons verzekeren dat de adviezen van het Wmo platform betreffende het uitvoeringsbesluit serieus meegenomen zullen worden? In afwachting van het antwoord van de wethouder en wat de overige partijen hiervan vinden zal Gezond Burger Verstand hierover een besluit nemen.


En dan voorzitter, het vaststellen van de basistarieven, wat wél een bevoegdheid van de raad is. Een minimumtarief vaststellen voor hulp bij het huishouden, zodat zorgaanbieders niet kunnen aanbesteden onder een reële kostprijs én om te voorkomen dat aanbieders vooral op prijs ipv kwaliteit concurreren. Maar wat is reëel? Zoals de brief van het VNG duidelijk maakt, kan dat vanuit verschillende perspectieven worden benaderd.


De VNG geeft in een ledenbrief aan dat de raad deze bevoegdheid kan delegeren aan het college. Er staat echter niet dat ze dit adviseren. Er staat om precies te zijn: De Wet ‘basistarieven’ sluit delegatie van de bevoegdheid niet uit. Wanneer de raad dit aan het college overlaat is het niet nodig de verordening weer aan te passen bij toekomstige aanbestedingen. Dat laatste lijkt de enige reden te zijn om deze bevoegdheid van de raad, aan het college te delegeren. Gezond Burger Verstand vindt dat geen steekhoudende reden en wil deze bevoegdheid dan ook niet uit handen geven.


En dan het volgende punt: De verordening Burgerparticipatie, die nog uitgewerkt moet gaan worden en waarschijnlijk in september wordt vastgesteld. Toch wordt hier al wel op vooruitgelopen in de raadsnota. Er zal niet jaarlijks, maar periodiek geëvalueerd worden en bij die evaluatie worden burgers betrokken. Dat laatste juicht GBV toe, maar het lijkt erop dat de rol van het WMO platform kleiner zal worden; het platform wordt in het gewijzigde artikel niet genoemd. Toch spreekt men over een verbreding van de betrokkenheid van burgers. Waarom niet in nauwe samenhang met de deskundigheid van het platform? Gezond Burger Verstand wil hier eerst antwoorden op en zal dus niet op de verordening Burgerparticipatie vooruitlopen en kan dus ook met dit punt niet instemmen.

GroenLinks zal met enkele amendementen komen, waarvan wij er 2 mee in zullen dienen: Betreffende het vaststellen van de basistarieven en de jaarlijkse evaluatie.


Tot zover voorzitter.

== Tweede termijn ==

0120112 - Minimabeleid 2013 en verder

0120112Sociale zekerheid

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/01/22
Behandelaar Marjan de Meijer
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren No
Samenvatting

Eerste termijn

Dank u voorzitter,

Het nieuwe beleidsdocument Minimabeleid wijkt niet veel af van de opiniërende versie. Een aantal zaken moeten nog uitgewerkt worden en van weer andere is het wachten op het kabinet.

De beste manier tot het komen van inkomens verbetering is (meer uren) werk. Motivatie is hierbij heel belangrijk, maar wij kunnen ons voorstellen dat die motivatie behoorlijk naar beneden tuimelt na 100 sollicitaties. Daarbij komt dat als iemand al aan meer werk komt, dat het vaak om tijdelijk werk zal gaan, een tijdelijke inkomensverbetering. Het streven is echter naar een duurzame verbetering van de positie van minima. Een mooi streven, maar is het haalbaar in deze tijden van crisis waarin nog steeds ontslagen blijven vallen?


Een belangrijk aspect in de nieuwe verordening is naast een financiële injectie, begeleiding. Begeleiding staat voor maatwerk, dus vinden wij dat een goede zaak. Specifiek wordt aandacht besteed aan het bereiken en begeleiden van werkende minima en ook daar is Gezond Burger Verstand voor, want deze groep mag niet over het hoofd worden gezien.

Gezond Burger Verstand wil naast aandacht voor de werkende minima ook aandacht vragen voor de niet werkende alleenstaande ouder, want deze hebben het vaak al zwaar doordat zij er alleen voor staan en zij gaan er fors op inleveren. Wij vragen het college daarom ook extra begeleiding voor deze groep alleenstaande ouders.


En dan de wenselijkheid en haalbaarheid van het verruimen van de kwijtscheldingsnormen. Gezond Burger Verstand is van mening dat kleine zelfstandigen dezelfde rechten zouden moeten hebben als de gewone burger en dus dat de privébelastingen kwijtgescholden moeten kunnen worden.

GBV gaf tijdens de opiniërende behandeling aan en wij zijn nog steeds van mening, dat wij wel vinden dat er voorzichtig moet worden omgegaan met het verlenen en verruimen van de normen voor kwijtschelding. Wij zouden graag zien dat daar maatwerk aan te pas komt, omdat wij het uitermate belangrijk vinden dat de juiste mensen hier profijt van hebben. Immers, kwijtscheldingen en dus ook verruimingen daarvan, komen op het bordje van de overige burgers. Voor mensen die er alles aan doen wat in hun vermogen ligt om hun inkomenspositie te verbeteren, mensen die dankbaar zijn voor de begeleiding die zij krijgen vanuit de gemeente hebben de meeste overige burgers dat graag over.

Daarom herhaalt GBV een alinea uit onze bijdrage tijdens de opiniërende behandeling:

In de WWB is geen grondslag om aan het gebruik van bijzondere bijstand en minimaregelingen voorwaarden te stellen gericht op participatie. Ook een tegenprestatie naar vermogen vragen is niet van toepassing op het minimabeleid en kan dus niet als voorwaarde worden opgelegd. Gezond Burger Verstand vraagt zich af of het wellicht mogelijk is, bij mensen die niet mee willen werken hun situatie te verbeteren, de mogelijkheid van kwijtschelding van belastingen te beperken, want het verlenen van kwijtschelding is voor de gemeente immers een bevoegdheid en geen verplichting. Graag een reactie van de wethouder hierop.

En dan tot slot: In de opiniërende nota werd als een onderdeel van de uitwerkingsopdrachten, stoppen met roken genoemd die met de zorgverzekeraars uitgewerkt zouden kunnen worden. Wij nemen aan dat dit ook nu nog een uitwerkingsopdracht is. Daar roken een behoorlijk kostenpost is en daarnaast natuurlijk ongezond, vraagt GBV zich af of misschien, laagdrempelig, vanuit Surplus, naast cursussen hoe rond te komen met je geld, cursussen 'stoppen met roken' georganiseerd zouden kunnen worden, een cursus die bestaat uit een bepaald aantal bijeenkomsten. Wij denken namelijk dat daar te licht tegenaan gekeken wordt, zeker bij mensen met geldzorgen, want die veroorzaken stress. De ene roker stopt van de ene dag op de andere, maar er zijn ook rokers waarvoor opname in een ontwenningskliniek wellicht niet verkeerd zou zijn. Wij begrijpen natuurlijk, dat dát een kostbare aangelegenheid zou worden :-), maar een laagdrempelige cursus, waarbij de stoppers steun aan elkaar hebben, zou misschien wel vruchten af kunnen werpen. Graag een reactie hierop van de wethouder.

Tot zover voorzitter

== Tweede termijn ==

0120114 - Beleidsuitgangspunten Bestemmingsplan Buitengebied

0120114Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Raadsvergadering Leden:Raadsvergadering 2013/01/22
Behandelaar Henk van Ginneken
Onderwerp bijdrage
Soort bijdrage
Onderwerpen
Datum
Publiceren
Samenvatting

Eerste termijn

Vaststelling notitie uitgangspunten bestemmingsplan buitengebied.

Voorzitter een bestemmingsplan behoort duidelijk aan te geven wat het gebruik op dit moment is en de mogelijkheden om in de toekomst duurzaam te ondernemen zonder tal van procedures te moeten voeren. Het wordt de hoogste tijd dat oosterhout familistad eens fatsoenlijk omgaat met de tuinbouwsector. U zou er trots op moeten zijn dat deze ondernemers in deze economisch slechte tijden nog willen investeren in duurzame tuinbouw en werkgelegenheid. Uw negatieve houding - al 15 jaar lang - doet hieraan geen goed. U loopt met deze uitgangspunten alweer vooruit op de uitspraak van de raad van State, maar ja u bent natuurlijk uit op een koude sanering, terwijl exportproducten hoog in het vaandel staan van onze overheid. Voorzitter,dan even over de groenblauwe mantel die alle beperkingen voor de bedrijfsvoering voor de bedrijfsvoering bepaald. Deze ligt in de agrarische hoofdstructuur maar hoort thuis in de groene hoofdstructuur.een vraag aan de wethouder,gaat u al deze bedrijven volledig schadeloos stellen of laat u ze weer in de kou staan en zadelt u deze weer op met juridische procedures want de ah's is het productiegebied van de agrarische ondernemers trouwens gaat hoogstwaarschijnlijk heel de nota ruimte onderuit bij de raad van State Voorzitter, door een goede invulling van de inrichting van de percelen alsmede voldoende hoogte van de gebouwen waarbij tweelagenteelt kan worden toegepast zal het financieel resultaat hoger zijn. Waardoor er weer belastinggelden beschikbaar zijn voor de broodnodige voorzieningen.

Voorzitter, bij punt 6.8 bladzijde 23 in de notitie uitgangspunten stelt u dat het oprichten van schuilstallen in het bouwblok gerealiseerd moeten worden. En dat in het nieuwe plan hiervoor geen afwijking meer voor wordt opgenomen. Waar bent u mee bezig, bent u de soap rond de schuilstallen maar gauw vergeten en probeert u nu zo deze mensen een oor aan te naaien? Zodat na vaststelling van het plan handhavend kan worden opgetreden en de dieren en kinderen weer de dupe zijn van uw beleid?

College bent u echt zo dom of wilt u niet begrijpen dat er geen bouwblokken liggen in het buitengebied en weilandjes die gelegen zijn op loop of fietsafstand van Oosterhout familistad of de kerkdorpen of is dit u opgedragen door oud-wethouder De Boer. Gezond Burger Verstand kan hier niet in meegaan en vind dat ook paarden bij extreme weersomstandigheden een schuilgelegenheid moeten hebben daar deze dieren in grote mate bijdragen in het aanzicht van Oosterhout familistad.

Daarom het volgende amendement:

Tweede termijn